Selain cukup terkenal kerana memiliki vokal yang mantap, penyanyi Aina Abdul juga dikenali lewat penampilan penampilannya dalam persembahan yang dilakukan.

Penampilan Aina disifatkan pelik atau selalu disamakan dengan hal hal yang kemudian dijadikan bahan lelucon oleh kebanyakan netizen.

Namun ternyata, berpenampilan pelik atau eksentrik sengaja diciptakan penyanyi yang lahir di Johor Bahru tetapi membesar di Negeri Sembilan ini.

Menurut Aina yang pertama kali masuk ke dalam industri hiburan lewat sebuah program realiti televisyen, penampilannya yang biasa tidak memberi dirinya faktor x.

"Jadi saya fikirkan bagaimana caranya untuk lebih diberi perhatian," katanya saat diwawancara Gempak baru baru ini.

Kata Aina, hal itu yang membuatkannya memikirkan untuk sukses, dia memerlukan modal yang lebih dari sekadar vokal. Lantas, penggemar Lady Gaga ini menjadikan fesyen eksentrik dan penampilan aneh penyanyi antarabangsa itu sebagai panduan untuk dirinya.

"Saya lihat Lady Gaga, penampilan eksentriknya selalu membuat orang sedar mengenai kewujudannya.

"Jadi saya ciptakan penampilan seumpama itu (eksentrik) yang bersesuaian dengan tema dan lagu yang dinyanyikan.

"Bukan untuk mencari publisiti murahan, tetapi kelainan atau sesuatu yang unik penting dalam setiap persembahan saya," ujar Aina.

Lantaran itu biar sering dikecam dan dijadikan bahan lelucon termasuk penampilan terkininya dalam sebuah persembahan yang disamakan dengan Valak, penyanyi ini tidak berkecil hati.

"Saya okay kerana apa yang ditonjolkan bersesuaian dengan kehendak," katanya.

Sambung pelantun lagu Semalam ini lagi, biar sempat terasa hati dengan kecaman yang agak mengguris perasaan pada awal dahulu, namun semuanya sudah seperti angin lalu.

"Saya baca dan mana yang baik atau positif saya ambil," katanya sambil tersenyum manis.

Meski demikian kata Aina, semua penampilan eksentrik yang digayakan hanya untuk persembahan di atas pentas.

Ironi, dirinya adalah seorang yang sangat ringkas.

"Kalau bukan untuk persembahan, saya berpenampilan biasa. Hitam adalah warna kegemaran saya," tutup Aina.

Instagram: @ainaabdul