Hiburan

Ditutup Selepas Tragedi 12 Kanak-Kanak Terperangkap, Gua Tham Kembali Dibuka Bermula...

Hanafis Haris
04/11/2019
11:48 MYT
Masih ingat lagi Gua Tham Luang terletak di Taman Negara Tham Luang Khun Nam Nang Non, Thailand?
Gua ini pernah menjadi perhatian ramai susulan operasi menyelamat 12 kanak-kanak yang terperangkap dalam tragedi banjir gua tahun lalu.
Disebabkan tragadi berkenaan, gua tersebut ditutup buat sementara waktu.
Berita baik untuk anda yang berhajat untuk kesana, ia dikatakan telah kembali dibuka sejak 1 November lalu.
Menerusi laporan Astro Awani, sekurang-kurangnya 2,000 pelawat dilaporkan mengunjungi taman ini bagi melihat secara dekat kawasan operasi menyelamat yang mengemparkan dunia itu..
Terletak di daerah Chiang Mai, gua terbabit dibuka bermula jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang waktu tempatan.
Bagaimanapun hanya 20 pelawat dibenarkan masuk ke gua itu dalam satu masa dan perlu mendapatkan permit daripada pihak berkuasa.
Pada yang tidak tahu, pada 23 Jun 2018, 12 pelajar serta jurulatih kelab bola sepak Wild Boars itu terperangkap di dalam gua berkenaan susulan hujan lebat yang membanjiri laluan masuk.
Paras air yang meningkat menyebabkan kesemua mangsa terperangkap selama 12 hari di dalam gua berkenaan sebelum diselamatkan pasukan mencari dan menyelamat dari beberapa negara.
Sumber: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Lelaki Berpakaian Wanita ‘Kantoi‘ Curi Baju Dalam

gempak
25/07/2024
04:01 MYT
Perbuatan seorang lelaki yang mencuri pakaian dalam di sebuah kawasan kejiranan berjaya dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV).
Viral

Sahabat Baik Nafi Nur Farah Kartini Ikut Teman Lelaki Ke Thailand - “Kalau Tak Ada Benda Baik Nak Cakap Better Jangan, Boleh Guris Hati Keluarga”

gempak
16/07/2024
03:40 MYT
Sahabat baik arwah Nur Farah Kartini yang dikenali sebagai Haziq menafikan dakwaan netizen yang mengatakan Allahyarham mengikut teman lelaki ke Thailand.
Viral

Hiburkan Si Mati, Tayangan Filem Di Tanah Perkuburan Diadakan Di Thailand

gempak
08/07/2024
12:55 MYT
Pernahkah anda mendengar kisah tayangan filem diadakan untuk orang yang telah meninggal dunia?
Viral

Peniaga Ayam Goreng Didakwa Mirip Lisa BLACKPINK, Ini Fakta Yang Anda Perlu Tahu Tentang Gadis Ini!

gempak
02/07/2024
01:55 MYT
Ketika nama Lisa sedang hangat menjadi bualan dek penerbitan single terbaharunya, Rockstar, seorang gadis yang dikatakan mirip penyanyi asal Thailand itu turut viral di media sosial.
Viral

Siti Jamumall Dah Buat Solat Istikharah Sebelum Bernikah Dengan Aiman Tak Kisah Di Thailand - “Keputusan Bukan Terburu-Buru"

gempak
19/06/2024
07:41 MYT
Susulan kontroversi mengenai perkahwinannya, pempengaruh Siti Jamumall menjelaskan dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan suaminya iaitu Aiman Tak Kesah di Thailand pada 1 Jun kerana mahu mempercepat pernikahan mereka.