,
Berita

Dubai Lancar Teksi Udara Menjelang 2026

Ernalisa
19/09/2024
06:55 MYT
Dubai dijangka memperkenalkan perkhidmatan 'teksi udara' menjelang suku pertama 2026, menurut pengarah teknologi pengangkutan di Dubai Roads and Transport Authority (RTA), Khaled Al Awadhi.

BERITA BERKAITAN : Yusof Haslam Dedah Syamsul Yusof Rindu Masakan Ibu, Gembira Anak Balik Ke Pangkuan Keluarga - “Alhamdulillah…”

BERITA BERKAITAN : 30 Tahun Jadi Anak Seni, Pak Ya Bakal Jadi Mutawif - "Saya Sedar Saya Kurang Bab Agama, Tapi ..."

BERITA BERKAITAN : Tidur Di Pejabat, Baim Wong & Isteri Sudah Pisah Ranjang?

BERITA BERKAITAN : Meerqeen & Ezzanie Bongkar Kisah Bos Dari Neraka! | Singgah Set

Inisiatif itu merupakan sebahagian daripada strategi bandar raya berkenaan untuk meningkatkan mobiliti bandar dan mengurangkan kesesakan lalu lintas, lapor Sputnik.

"Kami merancang untuk melancarkan perkhidmatan teksi udara menjelang suku pertama 2026.

"Buat masa ini, kami sedang dalam proses menguji dan mendapatkan pensijilan kenderaan dengan rakan kongsi kami Joby Aviation, sebuah syarikat dari Amerika Syarikat.

"Selain itu, kami juga sedang memasuki fasa reka bentuk untuk stesen lapangan terbang menegak atau 'vertiport' dengan kerjasama Skyports, sebuah syarikat dari United Kingdom," kata Al Awadhi.

Beliau menambah bahawa Dubai merancang untuk membina empat vertiport untuk teksi udara, dengan dua daripadanya dijangka dibuka pada awal 2026.
Selain infrastruktur, sistem pemantauan dan keselamatan untuk teksi udara juga akan diwujudkan.
"Kami bekerjasama dengan rakan kongsi kami untuk memastikan perkhidmatan ini dapat diakses dengan mudah.
"Kami percaya ia akan jauh lebih murah daripada menggunakan helikopter biasa," kata Al Awadhi, sambil menambah bahawa kos perkhidmatan ini dijangka lebih murah atau hampir sama dengan kos menyewa limusin.
Selain itu, Dubai merancang untuk menjadikan perkhidmatan limusin mesra alam sepenuhnya menjelang 2026 melalui penggunaan enjin hibrid dan elektrik.
Menjelang 2035, semua teksi di Dubai dijangka menggunakan tenaga elektrik dan menjelang 2050, keseluruhan perkhidmatan bas hanya terdiri daripada bas elektrik sahaja, kata Al Awadhi.
SUMBER:Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

30 Tahun Jadi Anak Seni, Pak Ya Bakal Jadi Mutawif - "Saya Sedar Saya Kurang Bab Agama, Tapi ..."

gempak
15/09/2024
15:00 MYT
Hampir 30 tahun berada dalam industri hiburan, pelawak Ilya Buang memberitahu dia kini sedang berjinak-jinak mendalami ilmu agama untuk menjadi mutawif tidak lama lagi.
Hiburan

30 Tahun Jadi Anak Seni, Pak Ya Bakal Jadi Mutawif - "Saya Sedar Saya Kurang Bab Agama, Tapi ..."

gempak
15/09/2024
14:25 MYT
Ilya atau lebih mesra disapa Pak Ya berkata, dia sudah lama memasang impian menjadi seorang mutawif namun rezeki itu belum kesempaian susulan jadual kerja seninya yang padat.
Hiburan

Belum Reda Isu Rogol, Wanita Dedah Diganggu Da’i Syed Ketika Isteri Sarat Mengandung, Siap Ajak Ikut Pergi Dubai?

gempak
01/09/2024
07:03 MYT
Belum pun reda kisah bersalah rogol wanita, timbul pula satu lagi pendedahan mengejutkan di media sosial membabitkan pendakwah Da’i Syed.
Hiburan

“Terima Kasih Untuk 5 Tahun Ini, Aku Akan Berusaha Kuat Demi Kebahagiaan Anak..” - Cut Intan Nabila Beri Bayangan Perkahwinan Akan Berakhir?

gempak
24/08/2024
01:55 MYT
Kisah pempengaruh Cut Intan Nabila yang didera suami, Armor Toreador masih menjadi bualan hangat pengguna media sosial.
Hiburan

Suami Didakwa Curang? Puteri Dubai Umum Cerai Menerusi Hantaran Instagram – “I Divorce You..”

gempak
19/07/2024
12:55 MYT
Anak Perdana Menteri UEA dan penguasa Dubai, Mohammed Rashid Al Maktoum, Puteri Sheikha Mahra bertindak menceraikan suaminya Sheikh Mana Al Maktoum menerusi sebuah hantaran di akaun Instagram miliknya pada Rabu.