Pelakon Datuk Seri Eizlan Yusof meluahkan rasa kecewa terhadap kenyataan Datuk Hans Isaac yang didakwa berunsur fitnah dan mencalarkan reputasi beliau.

Eizlan mendakwa, tuduhan melulu dan tidak berasas oleh Hans yang juga mantan Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) telah mencemarkan nama dan imej beliau sebagai ahli FINAS serta ahli perniagaan.

Menerusi kenyataan dikeluarkan Eizlan hari ini, Hans dikatakan telah menuduh beliau terlibat dalam penyalahgunaan kuasa melibatkan syarikat produksi Excellent Pictures Sdn. Bhd.

Sedangkan syarikat tersebut tiada kaitan dengan dirinya sebagai pengarah mahupun selaku pemengang saham.

“Selaku Ahli Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) yang sentiasa berpegang teguh kepada prinsip integriti, saya menzahirkan kekecewaan atas tuduhan melulu dan tidak berasas yang dilontarkan oleh Dato' Hans Isaac, mantan Pengerusi FINAS.

“Beliau telah mencemarkan nama, imej dan reputasi saya kononnya ada penglibatan saya dalam penyalahgunaan kuasa melibatkan syarikat produksi Excellent Pictures Sdn. Bhd.

“Untuk makluman, syarikat tersebut tiada sebarang kaitan dengan saya sama ada sebagai pengarah mahupun pemegang sahamnya.

“Syarikat tersebut dikatakan ada menerima geran Dana Kandungan Digital (DKD) daripada pihak FINAS,” katanya.

Eizlan berkata tuduhan tersebut dibuat pada 16 November 2020 oleh Hans melalui kumpulan WhatsApp Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM) yang mempunyai ahli melebihi 200 orang.

“Dakwaan palsu Hans ini telah menular dan masih berlarutan sehingga mencalarkan nama baik dan reputasi saya, mengganggu fokus dan menerima tekanan daripada pelbagai pihak.

“Ini juga memberi kesan secara langsung kepada karier dan perniagaan saya. Perkara ini tidak seharusnya berlaku.

“Imej dan reputasi saya telah terkesan akibat dusta tersebut, khasnya saya selaku Ahli Perbadanan FINAS dan kredibiliti saya selaku penggiat industri kreatif yang telah berkecimpung selama lebih daripada 20 tahun serta dikenali masyarakat dan industri perfileman negara.

“Untuk makluman, saya telah melantik peguamcara saya, Tetuan Shaharudinali Azfarazmi & Co dan tindakan guaman terhadap Hans Isaac sedang berjalan,” tegas beliau.