Kasut yang selesa akan tidak akan membuatkan kaki, sendi dan otot sakit apabila memakainya.

Ciri-ciri itu dipraktikkan dalam The Masai Experience yang dibangunkan oleh jenama MBT Shoes, jenama kasut fisiologi asli dengan teknologi Swiss, yang meniru corak berjalan semula jadi yang diperhatikan pada suku Masai di Kenya.

Jom semak fakta menarik tentang teknologi ini!

1. Statistik menunjukkan bahawa 75% penduduk Malaysia akan mengalami masalah kaki pada suatu ketika dalam kehidupan mereka—satu daripada lima orang akan mengalami masalah kaki seperti kesakitan, kekejangan, atau keradangan, serta generasi muda menghadapi masalah berkaitan kaki yang semakin meningkat.

Bagi mereka yang perlu berdiri lama ketika bekerja, risiko kesakitan badan, ketidakselesaan, dan masalah kesihatan seperti sakit belakang kronik dan gangguan otot rangka juga telah meningkat.

2. Teknologi revolusi MBT menawarkan penyelesaian yang menggalakkan pengaktifan otot pada tapak kaki, kaki, dan teras badan, meniru corak berjalan semula jadi yang diperhatikan pada suku Masai di Kenya.

3. Teknologi tapak melengkung yang dipatenkan oleh jenama ini membantu memperbaiki postur, mengurangkan kesakitan sendi, dan meningkatkan pengaktifan otot di seluruh badan.

4. Lebih 70 kajian bebas yang dijalankan di seluruh dunia telah mengesahkan banyak manfaat alas kaki bertapak lengkung, termasuk memperbaiki postur dan keseimbangan, pengaktifan otot yang lebih tinggi, pengurangan sakit bahagian belakang bawah, dan pemulihan yang lebih baik.

5. Selain itu, MBT merupakan peranti perubatan kelas satu yang disahkan di Eropah, dan majoriti produknya telah diakreditasi oleh Persatuan Perubatan Podiatrik Amerika, membuktikan komitmen MBT dalam mempromosikan gaya hidup sihat.

Untuk info, MBT Shoes yang kini mula bertapak di Malaysia, telah berkembang ke rantau Asia Tenggara sejak tahun 2012, berikutan kejayaan pelancarannya di Singapura.

Ini merupakan permulaan perjalanan jenama itu untuk membuka 250 kedai MBT di seluruh Asia dalam tempoh lima tahun akan datang, sesuai dengan permintaan yang semakin meningkat untuk kasut yang mengutamakan kesihatan kaki dan gaya hidup aktif.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MBT Shoes, Philippe Le Bretton, pihaknya teruja untuk memulakan perjalanan membawa 'The Masai Experience' ke Malaysia melalui kedai jenama pertama mereka.



"Ini bukan sekadar tentang meletakkan alas di antara kaki dan tanah, namun anda pasti lebih lega dan selesa apabila memilih kasut yang boleh bertahan untuk mengharungi setiap perjalanan anda.

"Keselesaan adalah sama penting dengan kesejahteraan anda, dan kami sangat bangga mempunyai produk yang dapat meliputi aspek-aspek tersebut dengan efektif," katanya.

Kedai yang dibuka di Sunway Velocity Mall itu menawarkan barangan eksklusif untuk 100 pelanggan pertama, baucar tunai, dan peluang untuk memenangi sepasang kasut MBT percuma sempena hari pelancarannya dari 3 hingga 6 Ogos.




MBT Shoes di Sunway Velocity Mall menawarkan pelbagai model kasut MBT yang direka khas untuk aktiviti tertentu:

Huracan: Sesuai untuk larian, Huracan menyediakan perlindungan maksimum dan menggalakkan pusingan semula yang lebih pantas dan lancar semasa berlari, meningkatkan kecekapan larian dan mengurangkan keletihan.




Modena: Pengguna yang aktif berjalan pasti akan menyukai kasut Modena. Dengan tapak berbatu rendah dan bahan bahagian atas yang boleh mengalirkan udara, kasut ini menawarkan keselesaan dan sokongan dalam setiap langkah.



Recovery Sandal: Dilengkapi dengan tapak kaki MBT ANATOMICAL yang menyokong lengkungan kaki dan menggalakkan penyelarasan semula jadi, kasut ini sesuai untuk mereka yang inginkan keselesaan dan gemar berjalan santai.