,
Laman Utama

Elak Kes Buang Anak Luar Nikah, Remaja Perlu Diajar Cegah Kehamilan –“Mendidik Mereka Yang Aktif Seksual…”

Gempak
04/12/2022
10:38 MYT
Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA) menggesa pihak berkuasa yang berkaitan untuk menyediakan program maklumat, pendidikan reproduktif, dan aspek kehidupan yang komprehensif buat semua remaja, sebagai usaha bagi mencegah kehamilan yang tidak diingini dalam kalangan mereka.
Persatuan itu berkata dengan mengambil tindakan bersifat menghukum dan mengabaikan pendekatan pendidikan, ia akan menghalang kalangan mereka hamil di luar nikah mendapatkan bantuan, dan kemudiannya ibu muda ini akan cuba menyelesaikan masalah itu, yang akan membawa kepada gejala bayi ditinggalkan di tempat yang tidak selamat.
"Remaja kita menggunakan pelbagai sumber maklumat seks dalam mencari penyelesaian berikutan kekurangan program pendidikan reproduktif dan kehidupan yang komprehensif untuk mendidik mereka yang aktif secara seksual ini," katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.
Persatuan itu berkata demikian sebagai merujuk kepada Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Pindaan) 2022 yang diluluskan oleh Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu, yang antara lain meletakkan kehamilan tanpa nikah sebagai kesalahan jenayah.
Menurutnya tindakan menganggap wanita hamil sebelum bernikah sebagai jenayah, jelas gagal memahami isu yang lebih besar mengenai penyakit sosial ini, yang akan memberi kesan buruk kepada nasib wanita dan anak mereka yang belum lahir.
Persatuan itu juga menggesa pihak berkuasa yang berkaitan untuk menganjurkan kempen kesedaran mengenai kesan berbahaya kehamilan remaja terhadap kesihatan, peluang melanjutkan pelajaran dan kesejahteraan sosial.
"Selain itu, pihak berkuasa harus menyediakan perkhidmatan yang bukan bersikap menghukum, belas kasihan dan sokongan kepada gadis dan pasangan mereka yang menghadapi kehamilan yang tidak diingini; tanpa mengira umur, bangsa, agama atau status perkahwinan, di samping melindungi kesihatan fizikal serta mental mereka melalui penyediaan perkhidmatan antenatal empati dan keselamatan.
"Paling penting, remaja perlu dihalang daripada berhenti sekolah. Tindakan melindungi mereka sehingga pendidikan menengah telah terbukti dapat mengurangkan tingkah laku berisiko tinggi, termasuk kehamilan remaja," katanya.
Sumber: Bernama
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hollywood

Dave Ghrol Mengaku Bukan Hanya Curang, Ada Anak Luar Nikah

gempak
14/09/2024
15:20 MYT
Mantan pemain dram Nirvana yang juga pengasas band Foo Fighters, Dave Ghrol terus mencetuskan kontroversi selepas pengakuan mengejut curang terhadap isterinya, Jordyn Blum.
Laman Utama

Remaja Terselamat, Bapa Saudara Hilang Disambar Buaya

gempak
12/09/2024
03:25 MYT
Seorang remaja lelaki hanya mampu melihat bapa saudaranya disambar buaya sebelum hilang dari pandangan ketika mereka mandi di sungai Kampung Baru Marudu Darat, Jalan Ranau-Ranau, di sini pada petang Rabu.
Berita

Remaja Meninggal Dunia Selepas Rebah Ketika Main Bola Sepak

gempak
09/09/2024
16:25 MYT
Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun meninggal dunia ketika sedang bermain bola sepak di padang Semenyih,Selangor, pada Sabtu.
Viral

Berlagak Pakai BMW, Remaja Teruk Dihencap Netizen Sebab Hina Penunggang Motosikal - "Muka Pun Macam..."

gempak
03/09/2024
13:55 MYT
"Kerana mulut badan binasa", itulah peribahasa yang sesuai digunakan untuk menggambarkan individu yang tidak menjaga percakapan sehingga memakan diri.
Bollywood

Didakwa Palsukan Kehamilan, Deepika Padukone Tayang Perut Memboyot

gempak
03/09/2024
02:55 MYT
Aktres Deepika Padukone sempat menerima kritikan dan didakwa palsukan berita kehamilan dan perut ‘buncit’nya selepas mendedahkan sedang hamil anak pertama bersama Ranveer.