Penyanyi dan komposer Faizal Tahir dirinya ‘nobody’ (bukan sesiapa) tanpa seseorang iaitu tempat dirinya mencurah dan memberikan kasih sayang.

Disebabkan itu, Faizal Tahir yang popular menerusi lagu Ragaman muncul menerusi single terbaru berjudul Nobody terbitan Faithful Music dengan kerjasama Universal Music Malaysia selaku pengedar.

Menurut Faizal, perkara penting yang ingin disampaikan dalam lagu Nobody ini adalah mesej buat diri sendiri dan orang sekeliling.

“Apa cuba nak disampaikan dalam lagu ini sebenarnya untuk diri saya sendiri terlebih dahulu, yang mana saya ini ‘nobody’ tanpa ‘somebody’ yang saya boleh beri dan curahkan kasih sayang.

“Selain mendedikasikan rasa cinta dalam diri saya kepadanya, menjaga dengan baik dengan jujur, ikhlas kerana Allah SWT. Sebab apabila buat macam itu barulah dapat hadiah teragung iaitu bersamanya di syurga nanti.

“Jadi, pada saya keunikan lagu ini adalah mesej yang ingin disampaikan. Sebab muzik adalah muzik. Kita boleh berikan pelbagai jenis muzik yang sedap didengar, tapi apa yang penting adalah mesej yang ingin disampaikan.

“Bagi saya, lagu ini adalah sebuah mesej lain daripada yang lain yang pernah saya sampaikan sebelum ini,” katanya.

Seperti kebanyakan karya lain juga, lagu ini sekali lagi menyaksikan Kerjasama Faizal bersama beberapa komposer iaitu Firdaus Rahmat, Mas Dewangga, Mage dan Mike Chan.

“Saya rasa tidak ada masalah bekerja dengan banyak kepala. Sebab sudah biasa. Macam ketika mula nak menjadi komposer saya sudah biasa kerja sendiri, seterusnya berdua dan bertiga.

“Tapi, saya sedar apabila bekerja dalam kumpulan atau pasukan kita lagi kuat, idea banyak dan berbeza terutama bekerja dengan orang mempunyai pengalaman lain. Macam saya sudah tua, jadi dapat berkongsi idea baru daripada orang baru dan anak muda.

“Jadi, kami sama-sama membantu mencari yang terbaik. Disebabkan itu saya suka bekerjasama. Bagi saya setiap orang diberikan kelebihan dan idea berbeza, apa yang penting semua sangat terbuka, bertolak ansur dan boleh terima idea masing-masing.

“Malah boleh terima apa saja perubahan yang kita buat apabila bekerjasama. Jadi, sebenarnya bekerja dalam kumpulan lebih senang,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Faizal Tahir merupakan juri profesional Bigstage 2020 bersama penyanyi, Dayang Nurfaizah dan komposer popular, Ajai.

Bigstage 2020 bersiaran secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 16 Ogos 2020, jam 9 malam di saluran Astro Ria HD (104) dan Astro Ria (124).

Big Stage 2020 ditaja oleh Adabi dengan kerjasama Kinohimitsu selaku penaja bersama.