Semasa mengandung, tubuh ibu hamil memerlukan nutrien tambahan untuk menyokong tumbesaran dan perkembangan janin dalam kandungan. Beberapa khasiat penting yang perlu diberi perhatian oleh ibu hamil.

Begitupun, ‘teori’ yang mengatakan pengambilan kalori wanita hamil perlu berganda daripada biasa kerana dia perlu makan untuk dua orang adalah tidak benar.

Bilangan kalori yang betul untuk wanita hamil bergantung kepada pelbagai faktor, termasuk umur, ketinggian, berat badan sebelum hamil, tahap aktiviti fizikal dan kesihatan keseluruhan.

Kemudian berapakah kalori yang mesti dipenuhi oleh wanita hamil?


Berikut adalah anggaran purata yang sering disyorkan untuk wanita hamil dengan berat badan normal.

-Sekitar 1,800 kalori sehari semasa trimester pertama
-Sekitar 2,200 kalori sehari semasa trimester kedua
-Sekitar 2,400 kalori sehari semasa trimester ketiga

Menurut garis panduan Buku Kesihatan Ibu dan Anak, berat normal wanita hamil bergantung pada indeks jisim badan (BMI) sebelum hamil. Cara mengira BMI ialah berat dalam kilogram dibahagikan dengan kuasa dua ketinggian dalam meter (ketinggian kali tinggi dalam meter).

Apa yang boleh dimakan oleh wanita hamil untuk memenuhi kalori bayi dan diri mereka sendiri?


Jumlah kalori yang diperlukan oleh ibu hamil adalah lebih kurang 300 kalori tambahan berbanding keperluan sebelum hamil. Berikut adalah makanan yang boleh diambil oleh ibu hamil untuk memenuhi kalori janin dan diri mereka sendiri:

Roti, bijiran, nasi dan pasta
Makanan ini boleh membekalkan wanita hamil dengan karbohidrat yang akan ditukarkan kepada tenaga untuk tubuh ibu dan bayi yang sedang membesar.

Sayuran
Dengan memakan sayur-sayuran, wanita hamil boleh mendapat vitamin A dan C yang baik, asid folik, zat besi, dan magnesium. Cuba dapatkan sekurang-kurangnya 2 hidangan sayur-sayuran berdaun hijau setiap hari.

Buah
Buah-buahan boleh membekalkan wanita hamil dengan vitamin A dan C, kalium dan serat. Pilih buah-buahan dan jus segar. Makan banyak buah-buahan yang kaya dengan vitamin C, seperti buah sitrus, tembikai dan beri. Walau bagaimanapun, elakkan jus yang mengandungi gula atau pemanis tambahan.

Susu, yogurt dan keju
Produk tenusu adalah sumber protein, kalsium dan fosforus. Sementara itu, keperluan protein, zat besi dan asid lemak boleh diperolehi daripada daging, ayam, ikan, kacang kering, telur dan kekacang.

Lemak dan minyak
Lemak adalah nutrien penting yang diperlukan oleh wanita hamil untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan janin, serta membekalkan tenaga jangka panjang. Pilih lemak baik yang berasal dari sayur-sayuran atau lemak ikan laut.

Sumber: Kompas
Kredit foto: BBC

BACA: Ayda Jebat Umum Hamil Anak Kedua - “Dah 5 Bulan”​

BACA: Isteri Disangkakan Hamil Gara-Gara Nampak ‘Baby Bump’, Ini Respons Beto Kusyairy - “Kami Tidak Menantikan…”​