Beberapa hari ini viral foto foto yang memaparkan beberapa kawasan pergunungan di Makkah, Arab Saudi menjadi subur dan menghijau.

Pemandangan ini merupakan sesuatu yang sangat ‘ajaib’ atau sukar terjadi memandangkan kawasan muka bumi di Arab terutama area pergunungan diketahui tandus.



Namun, beberapa waktu terakhir ini, pemandangan tersebut berubah. Kawasan pergunungan terutama di Timur Tengah diketahui memiliki iklim gurun yang kering berubah wajah kehijauan kerana hujan lebat yang turun sejak kebelakangan ini.

Kebanyakan warganet yang melihat pemandangan tersebut di media sosial lantas ‘berbincang’ sesama sendiri dan melahirkan pendapat masing masing.

Bagi kebanyakan warganet yang beragama Islam, mereka mengaitkannya dengan ramalan akhir dunia atau kiamat sudah dekat.

Namun The Islamic Information yang mengambil laporan dari Arabia Weather pada hujung minggu mengatakan tumbuh tumbuhan hijau akan muncul di daerah kering yang didominasi gurun, seperti Mekah, Jeddah dan Madinah.

Kemunculan tumbuh tumbuhan hijau itu terjadi setelah hujan lebat turun di Arab beberapa hari terakhir, dengan curahan hujan tertinggi tercatat sejak Disember 2022.