Ia bukan suatu yang mudah buat bakat baru mencuba nasib sebagai penyanyi sebaliknya, Mimah Zulkifli mempunyai kelebihan boleh mencipta lagu sendiri dan paling unik mampu bermain gamelan.

Gadis berusia 22 tahun ini membuktikan minatnya terhadap alat muzik gamelan yang lazimnya dimainkan dalam persembahan lagu berentak tradisional cukup mendalam sehingga berusaha menimba ilmu muzik tersebut.

Ujarnya, dia kini mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda Muzik (Dalam Persembahan Alat Muzik Gamelan) di Akademi Seni, Budaya dan Warisan Negara (ASWARA).

Menariknya, Mimah atau nama sebenarnya, Nurul Zaimah Zulkifli turut mencungkil bakat dalam menghasilkan lagu sendiri sehingga tampil dengan single, Usah Mendua, yang dilancarkan pada awal bulan ini.

Mimah memberitahu, dia berminat belajar muzik sejak di zaman sekolah lagi sehingga meraih peluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

• No Ordinary Love by @sade ??• . . Well now im hooked though. I’ll tell ya once it’s in youtube ? . . #throwback to my first time ever doing gigs with these crazy talented men! Miss you both already! Did @kisherndurairajah still looking for kedai to makan di tengah malam @sri_suriya_prakash ? ??? . . #gigs #sade #noordinarylove #aswara #coversong #malaysiancover

A post shared by Kamemah?م.ﺫ (@mimahzulkifli) on


Penyanyi berasal dari Sandakan, Sabah ini tertarik dengan gamelan yang disifatkan sebagai alat muzik unik yang mampu menghasilkan bunyi yang menarik dan boleh melakukan eksperimen untuk menghasilkan muzik baru.

Artis di bawah label Sheikh Qalam Record ini boleh dikatakan sebagai artis berbakat besar kerana selain boleh menyanyi, mencipta lagu sendiri dan bermain gamelan, dia juga boleh bermain beberapa alat muzik lain seperti gitar dan perkusi.

Lagu Usah Mendua yang dihasilkannya pada tahun 2013 mengisahkan cinta seorang sahabat baiknya yang penuh berliku.

Jelasnya, dia hanya mengambil masa selama setengah jam untuk menghasilkan melodi dan lirik lagu tersebut.

Teks oleh: Elrafaei Sapi

Foto: IG @mimahzulkifli