Mencari pekerjaan merupakan perkara yang sering menjadi keutamaan kepada setiap siswazah sebaik sahaja tamat belajar di Institusi Pengajian Tinggi (IPT), awam mahupun swasta.

Tetapi tahukah anda Graduates Choice Award (GCA) diwujudkan untuk graduan menyuarakan pendapat mereka sebelum menceburi bidang pekerjaan.

Jadi tidak perlu risau lagi tentang peluang pekerjaan atau bidang mana yang mahu diceburi selepas tamat belajar.

Para graduan bebas menyuarakan pendapat sebelum memulakan 'hidup baru' selepas tamat belajar menerusi GCA. Menarik kan?

Tetapi apakah GCA? GCA anjuran Talentbank berperanan untuk memudahkan para graduan mencari tempat yang sesuai untuk memulakan karier pertama selepas tamat belajar.



Undian ini juga sangat membantu graduan untuk memilih kerjaya daripada syarikat - syarikat pekerjaaan yang telah memenangi anugerah.

GCA merupakan anugerah penjenamaan syarikat-syarikat pekerjaan yang paling berwibawa di Malaysia.

Sebanyak 113 syarikat pekerjaan di Malaysia mendapat pengiktirafan sebagai syarikat - syarikat pekerjaan yang menjadi pilihan golongan graduan pada tahun 2022.

GCA 2022 menjadi sebagai satu garis panduan kepada graduan baharu di Malaysia sebelum menceburi bidang pekerjaan dan telah merekodkan lebih 23,000 graduan dari pelbagai institusi pengajian di seluruh Malaysia untuk mengundi.

Bagi membantu dan memudahkan para graduan untuk memilih tempat pekerjaan mereka, usaha ini akan diteruskan bagi keperluan mereka.



Memasuki edisi kelima, undian untuk GCA 2023 kini dibuka sehingga 30 June 2022 dan para graduan boleh menyuarakan pendapat dan pandangan anda sekarang.

Pihak Talentbank menyeru agar graduan - graduan muda untuk menyuarakan pendapat dengan melakukan pengundian di www.graduatechoiceaward.com/vote/.

Lebih menarik lagi, pelajar universiti yang mengambil bahagian untuk mengundi berpeluang memenangi hadiah seperti Apple 13” MacBook Pro, Laptop HP Spectre x360, Samsung Galaxy Note 20 atau pun Iphone 13.

Jadi, jangan lepaskan peluang keemasan ini! Selain mendapat pengetahuan tentang peluang pekerjaan anda di masa hadapan, dapat pula hadiah best!

Untuk maklumat lanjut mengenai GCA dan syarikat-syarikat pekerjaan yang menjadi pilihan utan gradian pada tahun 2022, sila layari www.graduatechoiceaward.com.

Untuk maklumat tambahan mengenai Talentbank, sila layari www.talentbankgroup.com atau www.jobsbank.com.my.