Selepas istilah 'lockdown' dan pandemik dipilih sebagai perkataan paling popular tahun ini kamus online, Dictionary.com pula merekodkan ‘unprecedented’ merupakan pilihan perkataan dunia untuk tahun 2020.

‘Unprecedented’ yang bermaksud sesuatu yang tidak pernah terjadi sebelumnya itu merupakan perkataan paling banyak carian dalam Dictionary.com

‘Unprecedented’ mengalahkan ‘pandemik’ dengan margin kecil, menurut John Kelly, editor penyelidikan kanan di Dictionary.com.

"Apa yang sangat menarik tentang yang belum pernah terjadi sebelumnya dari perspektif bahasa adalah kitaran hidup yang dilalui kata tahun ini.

“Apakah yang terbaik untuk menggambarkan 2020? Ini menunjukkan betapa kita manusia terlalu dahaga untuk mencari perkataan yang tepat untuk tempoh mencabar ini," kata Kelly dalam satu kenyataan.

Lexico, kolaborasi antara Kamus.com dan Bahasa Oxford yang memfokuskan pada kandungan berbilang bahasa, juga melancarkan Word of the Year yang pertama. Pilihannya adalah ‘kuarantin’ dan terjemahan bahasa Sepanyol ‘cuarentena’.

Sementara, “lockdown’ pertama kali muncul tahun ini di Wuhan, China yang merupakan lokasi pertama mengenakan perintah berkurung susulan wabak COVID-19.

Sejak itu, hampir semua negara mengeluarkan arahan sama, dengan sekatan sosial yang belum pernah terjadi sebelumnya, membataskan interaksi manusia dan menjadikan tahun 2020 sebagai tahun paling unik dalam sejarah moden.

Sumber: abc news