Aplikasi TikTok antara medium media sosial yang semakin popular dan digemari ramai, terutama generasi muda atau golongan millennials.

Walaupun aplikasi TikTok telah wujud sejak September 2016, namun ia mula menjadi tular di Malaysia ketika Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan.

Mungkin kerana kebosanan, ramai yang mula explore TikTok sehingga ia menjadi trend terkini.

Ini antara FYP (For Your Page) di aplikasi TikTok yang menjadi sebutan dan ikutan ramai pilihan Gempak:

#1 “Mana-mana rancakkkk berdossssaaa!"
Tagline ini mula menjadi tular selepas seorang lelaki menggunakan ‘suara latar’ daripada video asal yang dimuat naik oleh individu lain dikenali sebagai ‘Mat Motor’ di TikTok. Tanpa disedari tagline yang digunakan itu menjadi tular dan ikutan ramai!

Lebih menarik lagi apabila ‘tagline’ ini turut digunakan Tapai yang juga anggota kumpulan Taici di Maharaja Lawak Mega (MLM 2021). Taici turut menjadikan 'mana-mana rancak berdosa' sebagai tagline kumpulan mereka.

Jom kita throwback video dimuat naik Ahmad Saffuan yang telah menjadi trending dengan 5.5 juta jumlah tontonan!
@ahmadsaffuan86

Hari ini rancak, mana mana rancak, berdosa berdosaaaa ????

♬ mana mana rancak_berdosaaa. - Ahmad Saffuan

#2 “Salammm dari Binjai…”
Mula menjadi ikutan ramai selepas seorang lelaki berasal dari medan menggunakan nama profil @parispernandes memuat naik aksi memukul pokok pisang sehingga tumbang.

Sebaik sahaja pokok pisang tersebut @parispernandes secara spontan menyebut “salam dari Binjai”, bertujuan untuk memperkenalkan tempat kelahirannya.

@parispernandes juga tidak menyangka ‘salam dari Binjai’ menjadi viral dan ditonton jutaan pengguna TikTok! Bagaimanapun sebaik sahaja FYP tersebut tular, berlaku pula vandalisme terhadap pokok pisang. Semaunya gara-gara aksi @parispernandes menumbangkan pokok pisang menjadi ikutan ramai dan menyebabkan kemusnahan.
@parispernandes_

Balas @riofahrezaa tetap redah hati abangda. salam dari binjai. ##fyp ##parispernandes ##binjai ##tinju ##medan ##salamdaribinjai ##viral ##mma ##fypindonesia

♬ suara asli - parispernandes II?? - Paris Pernandes

#3 “Nape awak tak tido lagi...? Bagi dua sebab, kalau tak saya dengan Mickey dan Minnie tembak awak!"
Pada Jun lalu, aksi manja seorang pengguna TikTok dikenali sebagai Hafiy mendapat kecaman netizen. Puncanya, Hafiy dengan gaya manja telah bertanya kepada pengikut di laman sosial tersebut kenapa masih belum tidur dengan mimik muka dan suara manja.

Hafiy turut memberitahu kepada penonton video tersebut, Mickey dan Minnie Mouse akan menembak sesiapa yang belum tidur!

“Bagitahu dua sebab kenapa belum tidur. Kalau tak saya dengan Mickey dan Minnie akan tembak awak.”

Hahaha…Ingat lagi tak? Kesian Hafiy, satu Malaysia troll dia lepas tu!
@hafiyyemok_

UDAH TERTANGKAP?? #dbannedtroops

♬ original sound - :> - ruangsendu


#4 “Beri Laluan…Beri Laluan…Mummy Jerung Nak Lalu Ni Bossss…!”
Skuad Jerung Merah diketuai Sofiaa Marieylla bukanlah baru ditubuhkan, namun sejak awal tahun ini mereka mula menjadi tular di TikTok selepas ayat “beri laluan…beri laluan Mummy Jerung nak lalu ni Boss…”

Tagline tersebut turut mendapat perhatian penyanyi Baby Shima yang kemudiannya menukar gelaran ‘Mummy Jerung’ kepada ‘Baby Jerung’.

Jangan tak tahu, skuad Jerung Merah ni ada gerak tari mereka sendiri yang turut menjadi ikutan warga TikTok! FYP di bawah ini antara yang meraih jumlah tontotan tertinggi!

"Hah! Tak lawa? Tak lawa tak pe boss...Janji banyak duit!!!" - 5.9 juta tontotan gais! Ingat lagi tak?

@sofiaamarieylla

Tak lawa takpe janji kaya ? ##teamsofiaahebat ##jerungmerah ##sofiaamarieylla ##melangkahtanpagiveup ##squadjerungmerah

♬ original sound - Sofiaa Marieylla

Apa pun kepada semua, dalam pada kita berhibur jangan berlebihan-lebihan sehingga melanggar hukum syarak ya.

Menurut Mufti Wilayah, Aplikasi TikTok boleh dikategorikan sebagai hiburan. Persoalannya, adakah bermain TikTok termasuk hiburan yang dibenarkan syarak? Beberapa penetapan hukum dalam hiburan antaranya ialah:Untuk penjelasan lebih lanjut korang boleh rujuk di sini ya… [[Hukum Bermain TikTok Dari Pejabat Mufti]]