Bekas pemain gitar kumpulan Red Hot Chili Peppers', Jack Sherman meninggal dunia pada usia 64 tahun, semalam.

Berita sedih itu diumumkan band berkenaan melalui Instagram (IG).

"Mendiang adalah insan yang unik dan kami berterima kasih atas semua detik manis, pahit dan momen diluangkan bersama," kata band itu melalui entri yang mendapat lebih 150,000 tanda suka.

Bagaimanapun, punca kematian Sherman yang terbabit dalam penghasilan album pertama Red Hot Chili Peppers' tidak dinyatakan, lapor agensi.

Mendiang dilaporkan pemain gitar kedua daripada sekurang-kurangnya lapan gitaris yang pernah bersama Red Hot Chili Peppers' sejak awal penubuhan band itu.

Sherman beraksi untuk album sulung band itu yang dirakam pada 1984 dan menjadi pencipta bersama beberapa lagu dalam album kedua yang berjudul Freaky Styley, lapor CNN.

Sejak aktif pada awal 1980-an, Red Hot Chili Peppers' mempunyai rangkaian album 'smash hit' antaranya Californication dan Blood Sugar Sex Magik dengan lagu popular seperti Give It Away.

Bagaimanapun, ketika band itu mendapat pengiktirafan Rock and Roll Hall of Fame pada 2012. Sherman, tidak diundang hingga mengecewakan pemain gitar itu, luahnya dalam temubual bersama Billboard.

Sumber: AGENSI