Penyanyi Lizzo diumumkan sebagai pemenang Rekod Sepanjang Tahun dalam Grammy Awards 2023 yang berlangsung pada Ahad di Crypto.com arena, Los Angeles.

Dia mendapatkan anugerah tersebut menerusi album miliknya, About Damn Time!

Lizzo kemudian mencuri perhatian sekaligus menerima tepukan dan standing ovation selepas naik ke pentas dan memberi ucapan yang sangat positif dalam cara yang menghiburkan.

Selain mengingatkan semua orang agar kekal positif dan menjadi diri sendiri, penyanyi itu mendedikasikan kemenangan tersebut buat dua ikon muzik dunia iaitu mendiang Prince dan penyanyi Beyonce.

“Selepas kita kehilangan Prince, saya membuat keputusan untuk melahirkan muzik yang positif.

“Saya seperti ‘aku tidak peduli sama ada positiviti aku menganggu’.”

“Positif dan melahiran muzik yang bagus serta menjadi diri sendiri adalah apa yang saya inginkan.

“Sekarang apabila saya melihat banyak karya yang bercakap tentang sayangi diri atau berbangga dengan diri sendiri, ia membuat saya bangga kerana telah menjadi sebahagian daripadanya,” kata Lizzo sewaktu menerima anugerah tersebut.

Penyanyi kulit hitam berusia 34 tahun tersebut dalam ucapan yang sama mendedahkan Beyonce adalah figura yang bertanggungjawab mengubah kehidupannya kini.

Dia malah mengaku ‘cabut sekolah’ hanya untuk menyaksikan salah satu persembahan Beyonce sewaktu berada dalam gred 5.

“Sewaktu berada dalam gred 5 saya ‘cabut sekolah’ untuk melihat persembahan anda (Beyonce). Salahkan kakak saya kerana dia yang bawa.

“Anda telah merubah hidup saya. Lagu gospel yang anda nyanyikan membuat sata berasa ingin membuat banyak orang gembira apabila saya mempunyai karya atau muzik sendiri. Terima kasih,” katanya disambut tepuk tangan tetamu.

Ironi, Beyonce dianugerahkan sebagai pemenang Best dance/electronic Music Album for Renaissance pada anugerah yang sama.

Kemenangan tersebut membuat Beyoncé mencetak sejarah sebagai pemegang rekod pemuzik terbanyak memenangi Grammy Awards dengan 32 trofi!