Penyanyi Gwen Stefani mendedahkan dirinya seorang wanita yang mengalami masalah dyslexia.

Namun kini, masalah gangguan kesukaran membaca, mengira dan menulis itu juga turut dialami oleh ketiga tiga anak lelakinya, Kingston, 14, Zuma, 12, dan Apollo, 6.

Pendedahan tersebut dibuat sewaktu dirinya menjadi tetamu bual bicara bersama Zane Lowe dalam edisi terkini Apple Music, At Home With baru baru ini.

Menurut vokalis No Doubt yang muncul dengan single baharu berjudul Let Me Reintroduce Myself, beliau mengatasi masalah dyslexia melalui muzik.

"Saya gagal di sekolah walaupun seorang pelajar yang baik. Cuma saya menghadapi masalah untuk berfikir sama seperti rakan lain. Otak saya tidak berfungsi seperti mereka.

"Otak saya berfungsi dengan cara lain. Saya juga susah untuk membuat keputusan dan berhadapan dengan banyak masalah kerana ini (dyslexia)," akui Stefani.

Bintang berusia 51 tahun itu kemudian mengatakan, masalah yang sama kini mulai dirasakan oleh tiga anak dari hasil perkahwinan lamanya dengan Gavin Rossdale.

"Mereka mula menghadapi masalah membaca. Masalah serupa yang membuat saya sedar tentang dyslexia saya.

"Mereka memiliki semua ciri ciri yang saya punya sejak dulu. Mereka mendapatkan ia dari saya, ini semua genetik saya," kata Stefani lagi.

Meski demikian, Stefani mengaku biarpun anak anaknya mengalami masalah dyslexia, beliau bersyukur kerana dapat memberikan mereka pendidikan yang sesuai dan terbaik.

"Mereka beruntung kerana sudah memilikinyadaripada saya. Kini mereka semua mendapatkan pendidikan yang terbaik daripada guru guru yang hebat. Mereka tak perlu malu kerana memilikinya (dyslexia).

"Mereka faham otak mereka bekerja dalam cara yang berbeza. Semuanya tentang apa yang kita mahu ia terjadi," ujar tunangan Blake Shelton ini lagi.



Penyanyi itu mengatakan kehidupannya saat ini lebih baik di samping Shelton yang disifatkan sebagai teman baik dan individu yang banyak memberi sokongan kepadanya.

"Hidup saya lebih baik kini bersama Shelton. Ia seperti saya memasuki fasa kehidupan baharu yang lain," katanya yang sudah bercinta dengan komposer tersebut selama lima tahun.

Kredit Foto: Getty Images
Instagram: @gwenstefani