Pengacara Dayah Bakar selamat pulang ke tanah air tercinta bersama suami, Kapten Muhammad Hanif Hamidi dan cahaya mata mereka, Achbar Muhammad Fahri setelah hampir setahun berhijrah ke Australia.

Menerusi perkongsian di laman Instagram, Dayah atau nama sebenarnya Nurhidayah Aku Bakar mengakui berat hatinya meninggalkan negara kangaroo itu namun dalam masa sama teruja untuk bersatu semula dengan ahli keluarga.

Di samping itu, Dayah juga tidak sabar untuk kembali bekerja sebagai pengacara.

“Pertemuan dan perpisahan bukanlah sesuatu yang mudah. Lagi-lagi bila semakin rapat dan menjadi seperti keluarga. Banyak waktu yang diluangkan bersama, banyak memori juga yang tercipta di bumi kangaroo.

Honestly, i'm sad to leave but at the same time, i can't wait to meet my family back home. I also know it’s time to get actively hosting/emceeing again.

“Alhamdulillah, selamat sampai semuanya. Kembali ke tanah tumpahnya darahku, Malaysia,” tulis Dayah di ruangan komen.

Terdahulu, kisah bekas penyampai radio itu mengundang rasa sebak wargamaya apabila terpaksa berjauhan dengan suaminya yang merupakan pegawai tentera akibat pandemik COVID-19.

Setelah menjalani proses kehamilan dan bersalin tanpa kehadiran suami, Dayah akhirnya berpeluang membawa anak sulung yang ketika itu berusia lima bulan bertemu suaminya buat kali pertama pada awal tahun ini dan menetap di negara tersebut.

A post shared by DAYAH BAKAR (@dayahbakar)


Sementara itu di ruangan komen, ramai wargamaya menyambut baik kepulangan Dayah bersama keluarganya kembali ke tanah air.

Tidak kurang juga ada yang merindui Dayah mengacara dan tidak sabar melihat pengacara Borak Kopitiam itu kembali beraksi.

“Yeay alhamdulillah Dayah dah balik Malaysia. Rindu nak tengok Dayah kat TV,” komen seorang wargamaya.

Welcome back Dayah! Tapi sekarang Malaysia tak seronok dah,” kata seorang wargamaya.

“Alhamdulillah, welcome home Dayah dan keluarga. You are so lovable by many,” ujar seorang wargamaya lagi.

Untuk rekod, Dayah berkahwin dengan Muhammad Hanif pada Jun 2018.

Pasangan itu dikurniakan seorang anak lelaki, Achbar pada 17 Ogos 2020.