Pelakon dan pelawak Syanie Hisham meluahkan rasa syukur selepas selamat menjalani pembedahan membuang rahim dan ovari pada 29 April lalu.

Menerusi entri di Instagram (IG)nya, Syanie menyatakan ini bukan pembedahan yang pertama pernah dilakukan namun perasaan takut tetap membelenggu diri.

"Pada 29 April lalu, saya telah menjalani pembedahan rahim dan ovari yang saya sendiri tak pernah terfikir akan melaluinya.

"Terdapat masalah pada ovari dan uterus saya yang perlu dibuang.

"Pembedahan yang disangka mengambil masa tiga jam hanya selesai dalam masa tujuh jam dan berada di ICU dalam keadaan baik.

"Bagaimanapun, dengan usia dan saiz begini, saya sangat takut dengan apa yang bakal berlaku. Ya, saya mungkin telah menjalani banyak pembedahan berbanding orang lain.

"Mungkin ada yang terfikir saya sudah terbiasa dengan situasi begini tapi percayalah, kali ini ia sangat berbeza.

"Fikiran saya ketika itu bercelaru dan hanya fikirkan perkara yang buruk boleh terjadi," tulisnya.

It's my birthday!!! Turning 46 today is a blessing. One might ask me why...let me tell you why. Last month on the 29th of April I had to undergo a surgery, a surgery that I would have never have thought I would have to go through. I had problems with my ovaries and uterus. And it needed to be removed. Anyway, being my age and my size, I was really afraid...afraid of what could and would happen. Yes me... someone who has probably gone under the knife more than others. One would probably think..."oh she's been there and done that" but seriously this time around it was totally different. My mindset was way at the bottom and I was thinking the worst most of the time. Thankfully I had my family especially my sister Ayin who kept on scolding me (her way of showing as if she is strong of which I know she was cracking inside too) and telling me to think positive and always have Allah SWT at heart. I had my mum, whom of course cried every time we spoke about surgery and all but the one thing that got me choked up was when she said "Syanie, money I can find but I can never find another daughter so don't be sad but always think of Allah, zikir and selawat' and of course all my other siblings bros..sis..BIL and SIL...all of them have their own way of showing their love to me and making sure I felt at ease. And my special person (u know who u are) who always makes me smile and always has something to say to ensure I felt good. Then I have my relatives that always have their best interest for me, my close friends that constantly ask how I was doing and to stop thinking negatively. *CAPTION continues in comment*

A post shared by Syanie Hisham (@syanie_hisham) on


Dalam pada itu, pelakon yang terkenal menerusi filem Lagi-Lagi Senario tidak lupa untuk mengucapkan terima kasih terutama kepada keluarga yang tidak putus mendoakan dan memberi sokongan.

"Syukurlah saya mempunyai keluarga terutama adik perempuan saya Ayin yang asyik marahkan saya (cara dia menunjukkan seolah-olah dia kuat walaupun saya tahu dia juga retak di dalam) dan menyuruh saya untuk berfikiran positif dan sentiasa ingat pada Allah SWT.

"Saya mempunyai ibu saya, yang tentu saja menangis setiap kali kami bercakap mengenai pembedahan dan semua perkara tetapi satu-satunya perkara yang membuat saya sebak adalah ketika dia berkata, 'Syanie, wang boleh dicari tetapi saya tidak akan jumpa anak perempuan lain jadi jangan sedih dan sentiasa ingat Allah, zikir dan selawat.

"Tak lupa juga adik beradik yang lain serta ipar duai. Semuanya mempunyai cara mereka sendiri untuk menunjukkan perasaan sayang dan memastikan saya berasa selesa.

"Saya ingin berterima kasih kepada semua yang telah mendoakan kesihatan dan terus menyokong saya, kepada doktor-doktor yang saya anggap seperti hero, keluarga kerana menyayangi, menjaga dan menyakinkan saya.

"Terima kasih Ya Allah untuk 'timeline' baru yang Engkau berikan. Saya berdoa dan berharap agar ia menjadi sesuatu yang lebih baik. Insya-Allah," tulisnya lagi.