Sokongan peminat yang tidak henti menyokong drama spontan di YouTubenya menjadi pemangkin semangat buat pengarah muda Syahmi Sazil untuk tampil dengan ‘buah tangan’ lebih menyengat menerusi Mael Totey The Movie (MTTM).

Masih mengangkat genre drama komedi sebagai ‘rencah’ utama filem ini, MTTM akan menemui penonton di pawagam rumah anda, Astro First saluran 480 mulai 22 Oktober ini.

Menurut Syahmi, watak utama dalam MTTM akan dibawa oleh dirinya sendiri selain turut mengekalkan Yoe Parey dan Asif Suhaimi.

“Sebelum ini saya ada terlibat sebagai pelakon dalam sebuah filem. Bermula dari situ, rata-rata peminat memberi galakan untuk hasilkan filem saya sendiri.

“Kebetulan memang sudah ada idea asal Mael Totey tetapi ia untuk drama bersiri bagi tayangan di televisyen.

“Selepas berbincang, akhirnya karya ini diangkat menjadi filem. Perasaan saya sangat gementar kerana ini adalah kali pertama mengarahkan filem dan berlakon sekali,” katanya.

Dalam pada itu, Syahmi juga meluahkan rasa gembira kerana berpeluang untuk bekerjsama lebih rapat dengan barisan kru berpengalaman luas dalam penghasilan filem.

“Semoga filem pertama arahan saya ini dapat diterima penonton dan mampu menjadi pemangkin buat saya bersama tenaga produksi untuk terus berkarya,” katanya.

Hari ni min nak kenalkan korang dengan Zaiton & Putry.. Tapi jap, korang rasa Mael kena reject jugak ke ni dengan Zaiton ni? . Nantikan Mael Totey The Movie, 22 Oktober ini hanya di Astro First, Saluran 480, Di Pawagam Rumah Anda! . “Kita lain, mereka sama” . @syahmisazli @asifsuhaimi02 @yoe_parey @snenbdm @aweenismail @bedol_91 @yatim_pak_abu @qstiena @_misssasa @anissafaizul @putry_mohd @aznahamid @hushairihusain @kamaroolkhy_ @daleryusuf @poyiegasi #MaelTotey #MaelToteyTheMovie #MTTM #KitaLainMerekaSama #DiPawagamRumahAnda #AstroFirst

A post shared by Astro Shaw Sdn Bhd (@astroshaw) on

Sementara itu Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad berkata, jika sebelum ini peminat hanya dapat menyaksikan drama spontan lakonan Syahmi Sazli, Yoe Parey dan Asif hanya di platform media sosial tetapi kali ini mereka boleh menonton lebih lama dengan kualiti filem.

“Ini adalah sesuatu yang baharu buat industri perfileman di mana YouTuber beralih ke skrin yang lebih besar seperti filem.

“Kreativiti Syahmi dalam menyampaikan penceritaan membuatkan penonton sering menanti karya seterusnya.

“Keterujaan tersebut bukan sahaja dapat dilihat menerusi respon daripada video pendek yang dihasilkan sebelum ini, tetapi juga menerusi video teaser filem MTTM yang telah dikongsikan di platform media sosial pada minggu lalu.

“Video tersebut telah meraih lebih 1.2 juta tontonan dalam tempoh 24 jam. Ramai peminat dan penonton meluahkan rasa teruja.

“Kami harap penonton dapat berhibur dengan MTTM, lebih-lebih lagi dapat mengisi masa buat mereka yang sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB),” katanya menerusi satu kenyataan dikeluarkan Astro Shaw, hari ini.

Untuk makluman, MTTM mengisahkan seorang pemuda lurus bendul, Mael yang berusaha pelajari Bahasa Inggeris demi memenuhi syarat gadis idamannya, Yaya.

Tetapi Mael bertemu cinta sejatinya bersama cikgu Bahasa Inggeris yang mengajarnya. Konflik antara Mael, cikgu dan Yaya diselesaikan oleh empat budak istimewa, Asif, Yoe, Yatin dan Bedul.

Ingin mengetahui apa yang akan terjadi seterusnya, saksikan filem Mael Totey The Movie yang akan berada di pawagam rumah anda, Astro First saluran 480 mulai 22 Oktober ini.

Dengan hanya RM15, penonton boleh menonton selama 48 jam (2 hari) secara berulang-ulang.