,
Viral

"Hidup Daif, Mak Saya Sanggup Makan Kerak Nasi, Sedap Katanya" - Hana Shahadan Imbas Memori Arwah Ibu, Susah Payah Sebelum Berjaya!

Amri Hassan
12/08/2024
21:51 MYT
Sebelum bergelar pengasas dan pengarah kepada jenama produk kanak-kanak popular, banyak liku kehidupan sudah dilalui Hana Shahadan sejak masih kecil yang membentuknya menjadi insan lebih kuat pada masa kini.
Hana yang juga anak bongsu daripada enam adik-beradik itu membesar dalam keluarga serba daif di sebuah perkampungan yang terletak di Kuang, Selangor tanpa sebarang bentuk kemewahan pernah dirasai terutama semasa masih kecil.
Menyorot kehidupan awalnya seperti yang dikongsikan dalam sesi podcast Apa Cerita? kendalian Asyraf Khalid dan Ishraq Kamarudin, sosok wanita cekal ini menyingkap bagaimana usaha kerasnya mencari pendapatan sendiri seningga melanjutkan pengajian di peringkat universiti.
Hana berkongsi, ibunya tidak mampu membaca dan memandu, namun mampu meneruskan kerjaya perniagaan memberi inspirasi buatnya untuk terus berusaha demi mengubah nasib keluarga.
“Daripada kecil memang saya rapat dengan emak sebab saya anak bongsu. Adik-beradik saya tiga lelaki dan tiga perempuan. Daripada kecil saya memang ikut apa yang emak buat ataupun apa yang diajar. Emak saya sudah meninggal, jadi bila imbas kembali memori itu ia akan memberi makna.
“Emak saya tidak boleh membaca, bawa basikal, motosikal dan kereta. Saya juga dibesarkan dalam keluarga yang susah. Keluarga saya tiada kereta, jadi kalau di kampung akan berjalan kaki sahaja. Emak saya hanya suri rumah dan akan buat perniagaan.
“Emak ada katalog kosmetik dan dia akan berjalan keliling kampung untuk berniaga. Adakala berjalan ke 20 rumah untuk berniaga. Saya memang ingat sebab dulu kalau balik sahaja dari tadika, saya memang akan ikut emak dan pusing keliling kampung.
“Saya bukan yang lahir sahaja terus senang sebagaimana saya sekarang ini. Orang memang sudah kenal emak dan sampai sekarang orang kampung ingat. Emak juga adalah orang yang sangat disenangi. Banyak perkara dia tak boleh buat, jadi dia hanya boleh bercakap dan layan orang dengan baik,” katanya.
Kongsi Hana lagi, setiap hujung minggu dia akan ikut ibunya ke Chow Kit, Kuala Lumpur untuk membeli barangan yang sudah dipesan pelanggan seawal jam 6 pagi, dengan menaiki bas.

Budak kampung ejek

Antara perkara yang masih terngiang-ngiang di ingatannya adalah ketika menjadi mangsa ejekan sekumpulan kanak-kanak nakal di kampung disebabkan pekerjaan dibuat, namun ibunya sentiasa memujuk dengan mengatakan apa dilakukan hanya untuk mencari rezeki halal.
Bagaimanapun, Hana optimis dengan menganggap perkara itu sebagai pembakar semangatnya untuk terus berjaya dalam hidup.
“Semangat datang daripada kesusahan dan pengorbanan emak. Saya ingat lagi semasa berusia enam tahun, selepas ambil pesanan barangan yang dibeli pelanggan, kami akan pergi ambil dan bawa barang itu untuk dihantar.
“Selepas balik tadika saya akan ikut emak untuk hantar barang itu ke rumah pelanggan. Ketika itu, saya ingat lagi budak tadika atau budak kampung akan tengok dan ejek saya setiap kali saya ikut emak.
“Sebab ketika itu saya tengah bawa periuk dan toto, jadi saya malu dan bila balik akan nangis. Emak kemudian pujuk dan cakap tak mengapa sebab kita cari rezeki. Saya masih terngiang-ngiang lagi perkara itu. Ia satu perkara yang tak mudah, tapi saya banyak belajar daripada itu.
“Disebabkan itu, sewaktu saya sekolah menengah dan di universiti saya perlu lakukan sesuatu dan mesti ada duit supaya tiada lagi orang yang mengejek saya lagi. Ia juga membakar semangat saya untuk berusaha lebih kuat,” katanya.

BERITA TRENDING: Puteri Sarah Diangkat Ikon Ibu Tunggal - "Dia Ajar & Beri Nasihat Bagaimana Menyayangi Anak-Anaknya"

BERITA TRENDING: [VIDEO] Dikecam Beli Botor Air ‘Kayangan’ Untuk Adik, TikTokers Aisyah Tampil Beri Penjelasan - "Kalau Pergi Sekolah Pakai Yang Murah Nanti...”

Ibu makan kerak nasi

Biarpun hidup dalam serba kekurangan, Hana berkata, mereka tetap merasa bahagia dan banyak belajar daripada ibunya yang dianggap sebagai watak penting dalam hidupnya.
“Dulu rumah saya separuh bahagian bawah adalah batu dan atas pula kayu. Rumah sangat kecil dan saya akan berkongsi dengan kakak. Rumah saya dulu memang tidak lengkap.

“Walaupun begitu, emak tidak pernah rasa yang kami sekeluarga ini susah dan makanan memang sentiasa cukup atas meja. Arwah emak akan jadi orang terakhir yang makan dan nasi itu hanya kerak sahaja sebab dia akan pastikan semua orang dapat makan.

“Dia akan ambil kerak dan cakap suka makannya. Saya juga antara penerima Rancangan Makanan Tambahan (RMT), jadi terima kasih kepada kerajaan Malaysia. Daripada situ saya dapat rasa makan ayam, nasi ayam dan burger.
“Bila masuk hari raya, saya memang tiada baju raya. Untuk dapat kasut raya bila adik-beradik lain dah besar dan tak guna kasut itu,” katanya.

BERITA TRENDING: "Saya Sangat Hiba, Sedih..." - Iqbal Zulkefli, Yayasan Ikhlas Santuni Remaja Sakit Saraf Akibat Jatuh Tangga Sekolah, Baiki Rumah Daif

BERITA TRENDING: Dapat Bantuan RM1,500, Netizen Tak Puas Hati Wanita Tak Mahu Bekerja Sebab Selesa Minta Sedekah - "Ini Bukan Miskin Tapi Pemalas!"

Keluarga penting

Dalam pada itu, Hana mengakui institusi kekeluargaan yang saling menyokong antara satu sama lain sangat penting dalam membentuk seseorang menjadi individu berjaya dan mempunyai keyakinan diri tinggi.
“Institusi kekeluargaan pada saya memang sangat penting. Di mana saya berada sekarang adalah disebabkan dengan adanya sokongan daripada keluarga. Bagaimana kita dibesarkan dalam keluarga itulah yang membentuk kita hari ini.
“Sebagai contoh, semasa kecil saya lalui pelbagai perkara yang sukar. Jadi, ia satu proses yang boleh buatkan saya lagi kuat dan sudah jadi tidak kisah bila besar ini berdepan dengan perkara sukar.
“Saya sudah lalui semua. Walaupun susah, kami sekeluarga memang sangat rapat dan sentiasa menyokong antara satu sama lain, itu yang penting,” katanya.
Selepas berdepan pelbagai gelora dan kesusahan hidup, Hana membuktikan dirinya mampu bangkit dan menjadi antara individu disegani pada era kini.
Buktinya, Hana mewujudkan jenama MommyHana yang menumpukan kepada mempromosikan nilai Islam melalui pelbagai penyelesaian dengan memenuhi keperluan keluarga Muslim moden sehingga mampu memberi manfaat kepada ramai orang.

Bisnes sambil beramal

Sementara itu, perkongsi Hana mengenai perjalanan hidupnya sebelum bergelar usahawan berjaya menuai pelbagai komen dan reaksi daripada netizen apabila rata-rata mengakui terinspirasi dengan kisahnya.
Ada yang menyifatkan perkongsian itu mampu membuka mata ramai termasuk menyuntik semangat untuk terus berjuang mengubah nasib diri dan keluarga, malah memberi kesedaran bahawa setiap orang mampu berjaya dengan cara tersendiri.
“Saya perlu memberi penghormatan kepada MommyHana! Bisnes sambil beramal, secara tidak langsung berdakwah di permulaan pertumbuhan kanak-kanak. Sangat menginspirasikan,” kata seorang penonton.
“Perkongsian yang bagus daripada Pengasas MommyHana. Perkongsian kali ini sangat seronok, teruskan,” kata penonton lain.
“Cerita yang sangat menginspirasikan, terima kasih kerana mengetengahkan cerita sebegini untuk kita ambil inspirasi dan manfaat,” kata seorang lagi penonton.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Yusof Haslam Tak Tolak Puteri Sarah & Syamsul Yusof Berjodoh - “Kalau Ditakdirkan Mereka Bersatu Kembali…”

gempak
16/09/2024
02:22 MYT
Pengarah Datuk Yusof Haslam menyatakan dirinya tidak menolak sekiranya Syamsul Yusof kembali berjodohan dengan Puteri Sarah.
Viral

Didakwa Amal Ilmu Hitam, 5 Individu Dipukul Sampai Mati

gempak
15/09/2024
20:38 MYT
Lima orang termasuk tiga wanita dipukul sampai mati kerana didakwa mengamalkan ilmu sihir di negeri Chhattisgarh di tengah India, pada Ahad.
Viral

Bulu Masih Di Bibir, Wanita Makan Kucing Hidup-Hidup

gempak
15/09/2024
18:39 MYT
Seorang wanita ditahan dengan helaian bulu kucing berada pada bibir dan darah di tangannya, di sebuah kawasan perumahan di Canton, Ohio, lapor akhbar Metro UK baru-baru ini.
Berita

Long Weekend! 2.2 Juta Kenderaan Keluar Ibu Kota, Lebih Tinggi Dari Cuti Hari Raya

gempak
15/09/2024
14:56 MYT
Peningkatan trafik yang tinggi berikutan pergerakan kenderaan keluar daripada ibu kota sempena cuti panjang dilaporkan lebih meningkat berbanding musim perayaan.
Berita

Terseret Bawah Treler, Peserta Himpunan RXZ Maut Elak Patung Penyu Di LPT2

gempak
15/09/2024
14:28 MYT
Gara-gara mengelak patung replika penyu yang terjatuh di atas lebuh raya, seorang peserta RXZ Members 6.0 maut dalam kemalangan di Kilometer 379.5 Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) dekat Ajil menghala ke Bukit Besi, Terengganu pada Ahad.