Selepas berdepan mogok kumpulan doktor, Korea Selatan kini dilanda protes baharu melibatkan kakitangan Samsung Electronics yang merupakan anak syarikat gergasi, Samsung Group di bawah tindakan nekad pertama sebagai sebahagian daripada kempen selama enam bulan yang menuntut gaji lebih baik.

Mogok

Ketua Kesatuan Samsung Elektronik Kebangsaan (NSEU), Son Woo Mok yang mewakili puluhan ribu pekerja mengumumkan sejumlah kakitangan firma tersebut mengambil cuti bergaji secara serentak pada Jumaat.

“Sukar untuk memberikan angka yang tepat, namun berdasarkan kehadiran di tempat kerja pada pagi ini, terdapat perbezaan ketara berbanding hari sebelumnya,” ujarnya.

ARTIKEL BERKAITAN: Ingatkan Ada Mogok, Oh Rupa-Rupanya Rizman Ruzaini Angkut Batalion Fesyen Ke Bukit Bintang... Ada Apa Tu Ek?

ARTIKEL BERKAITAN: Isu Bayaran Model KLFW Selesai, Akhirnya Perjuangan Alicia Amin Berhasil; “Walaupun Ada Syarikat Guaman Menawarkan…”

ARTIKEL BERKAITAN: Mogok! Ratusan Penghantar Makanan Serah Memorandum

ARTIKEL BERKAITAN: SILENT TREATMENT Lebih Berkesan Buat Suami Faham Isteri Sedang Marah? Dah Penat Membebel, Diam Jelah!

ARTIKEL BERKAITAN: “Sedih Barang Dibeli Hasil Titik Peluh Dicampak & Dibaling” - Isu Mogok Buat Siti Sarah Kecewa!

Kira-kira 10 pekerja turut mengadakan demonstrasi di hadapan ibu pejabat utama Samsung di Seoul.

Difahamkan, rundingan bersama kesatuan itu telah berlarutan sejak Januari lalu setelah ia menuntut sehari cuti tahunan tambahan serta bonus berasaskan prestasi secara telus meskipun Samsung menawarkan kenaikan gaji sebanyak 5.1 peratus.

Firma tersebut dalam satu kenyataan memberi jaminan tindakan pekerja mereka tidak akan menjejaskan pengeluaran termasuk cip yang digunakan untuk teknologi kecerdasan buatan (AI) generatif. - Agensi

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.