Influencer yang bergelar pelakon, Aisar Khaled mencuri perhatian wargamaya apabila berkongsi sebuah video mengIslamkan seorang individu di laman sosial miliknya.

Menurut Aisar, individu tersebut mengadu kepadanya bahawa dia sering berdepan masalah dan berasa sedih dengan kehidupannya.

“Seorang India masuk Islam, saya terjumpa seorang brother, dia sangat sedih dengan kehidupan dia banyak masalah.

“Saya bercerita tentang kebesaran Allah dan apa sebenarnya yang kita kena buat di dalam dunia ni.

“Masyallah Allah SWT menjentik hatinya untuk menerima agama Islam masyallah sungguh nikmat kebesaran Allah SWT.

“Sesungguhnya pahala mengislamkan seorang sama dengan pahala 100 orang yang mati syahid masyallah.

“Dakwahlah jiran kita, kawan kita, dan semua orang dan bercerita kebesaran Allah SWT. Lillahitaala,” ujar Aisar di ruangan kapsyen.

Menerusi perkongsian berdurasi dua minit lebih itu lagi, Aisar dilihat memberikan kata-kata motivasi kepada individu tersebut dan kemudian memimpin bacaan ‘lailahaiallah muhammadurasullah’ untuk dilafazkan.

“Masyallah, you dah Islam brother. Takpe, Allah dah sayang you brother. Syurga untuk you,” jelas Aisar pada individu tersebut.

A post shared by ☆ ??????????? ☆ (@aisar_khaledd)


Sementara itu di platform TikTok, perkongsian tersebut mengundang pelbagai reaksi bercampur-baur daripada wargamaya.

Ramai yang memberikan pujian kepada tindakan pelakon drama bersiri Chandelier itu yang memimpin seorang individu ke arah yang lebih baik.

Namun tidak kurang juga ada yang memberikan komen bahawa perkongsian secara umum itu seolah-olah tidak menghormati masyarakat yang terdiri daripada pelbagai bangsa di Malaysia.

@Faqil_Gaming:Saya tengok Aisar dah banyak berubah.”


“@?:Yang dikecam dah start berdakwah. yang mengecam buat apa tu.”

@Man Werner • Friends:Bukan tak boleh berdakwah bang, tapi kenapa nak tunjuk kat public mcm ni? Bahaya bang, bangsa lain tengok diorang rasa mcm kita ni tak respect agama diorang”

“@CAP RAMBUTAN:Cara tu tak betul bro... Kita kena respek agama orang jugak... Cuma kita boleh bercerita tentang kebaikan Islam supaya mereka tertarik dengan agama kita.”

“@amatKaKap:Dia dah Islamkan orang, besar pahala bha.i”

“@nryz:Tapi takboleh la cakap macam tu, kena respect agama lain jugak, even zaman Rasullulah pun baginda tak paksa untuk sapa-sapa masuk Islam.”

“@oneszz:Aku tak paham kenapa still ade yang bitter pasal hal nih? Aisar dah jalankan tugas dia, mungkin cakap dia tak ckup ilmu bagai.”

“@^munchmulties^:Benda tho, dia buat benda bukan kena kecam, dia buat benda baik pon kena kecam ya Allah meleis what your problem?”!

“@Y i͜͡ nnGT:Bagi aku okay je dia buat video macam ni at least dia dapat pahala dakwah besar tu bro takpe maybe cara dia tak betul sangat tapi benda boleh belajar.”

“@yow levi is here:Bagus bang Aisar. Tapi kene banyak rujuk ustaz juga.”

“@ジャン ?:Dakwah tu boleh, tapi perlu kena dengan caranya. Kita hidup berbilang agama, bila ditunjuk public, tak manis sebab tak hormat kepercayaan orang lain.”

“@roronoazoro:Bagus.. akibat daripada kejadian lepas Aisar dah banyak berubah. Alhamdulillah setiap ujian pasti ada hikmah sahabat.. bersabarlah.”

Sehingga kini, video tersebut telah menerima hampir 600,000 tontonan di laman TikTok.