Nama Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky dan isterinya yang digelar Ibu Negara, Olena Zelenska sedang menjadi perbualan dunia.

Pasangan ini mengejutkan banyak pemerhati politik dan dunia seni apabila keduanya muncul secara eksklusif dalam sesi pemotretan untuk muka depan majalah Vogue edisi digital, Oktober 2022.

Vogue sebenarnya menampilan Zelenska secara solo pada wajah hadapan, namun beberapa foto intim pasangan ini tetap diabadikan secara eksklusif oleh jurugambar selebriti kenamaan, Annie Leibovitz.

Lokasi penggambaran tersebut dijalankan di area gedung bawah tanah yang ditukar konsep seperti kubu bawah tanah bergaya klasik dan bersifat perlindungan.

Temtu sahaja sesi pemotretan tersebut menuai beragam pendapat. Ada yang menyokong, namun pasangan ini dibanjiri kritikan apabila saat ini Ukraine masih dalam fasa bergolak.


A post shared by Olena Zelenska (@olenazelenska_official)


Kepada Vogue, perempuan 44 tahun itu berbagi pengalamannya menghadapi situasi darurat dan tetap menenangkan rakyatnya sejak perang antara Rusia dan Ukraine pecah pada Februari lalu.

“Jujur, saya tidak tidak berpikir ada yang memahami bagaimana kami menghadapinya secara emosional. Kami mengharapkan kemenangan. Kami yakin akan menang. Dan inilah yang membuat kami terus maju," ungkap Zelenska yang juga dikenal sebagai penulis sketsa komedi.

Untuk sesi pemotretan tersebut, beliau dilihat menggayakan busana yang dirancang oleh pereka tempatan termasuk Bettter, Six, Hvoya, The Coat, Kachorovska, dan Poustovit.

Selain menjalani pemotretan secara solo, Zelenska turut bergambar dengan suaminya, Zelensky. Potret mereka terlihat sangat mesra dengan berpegangan tangan erat.

“Dia adalah cinta sejati dan temanku yang terbaik. Dia sahabat sejati,” puji sang presiden tersebut.