Isu yang masih panas dan tular tempoh hari yang membabitkan pengarah sebuah drama dikhabarkan sengaja ‘menjual’ tubuh badan pelakon lelaki yang membintangi dramanya mendapat kritikan hebat di media sosial.

Rentetan isu tersebut, pendakwah bebas Pu Syed telah memuatnaik satu video pendek berdurasi dua minit di entri instagram miliknya bagi mengemukakan pendapat dan pandangannya.

Menurut Pu Syed sebagai pengarah sesebuah drama atau filem, janganlah sesekali mendatangkan kemudaratan dan kemaksiatan kepada pelakon.

“Bagaimana kita ingin menjawab di akhirat kelak seandaniya drama arahan kita tu mempunyai unsur maksiat dan dipertontonkan kepada masyarkat.

“Adakah kita sanggup dan sedia hendak menanggung dosa-dosa itu disebabkan cerita-cerita yang diarahkan oleh kita?” katanya.

Pu Syed turut menambah, sebagai seorang pelakon hendaklah meletakkan iman dan taqwa pada perkara paling utama dan bukan populariti yang dikejar.

“Meskipun memilih profesion sebagai seorang pelakon, janganlah sesekali kita melanggar perintah dan melalukan larangan Allah.

“Alangkah eloknya jika lakonan kita tidak melibatkan sentuhan lelaki dan perempuan, maka rezeki yang kita perolehi sememangnya halal.

“Ingatlah semua, bahawa rezeki yang halal itu datang dari pekerjaan yang halal, manakala rezeki yang haram itu sendiri datang dari pekerjaan yang haram” tambahnya.

Pu Syed berpesan supaya hendaklah kita sentiasa meletakkan imam dihadapan dan bukan duit yang diutamakan dihadapan.