Kelmarin, kecoh di laman sosial apabila usahawan kontroversi, Nur Sajat memberitahu yang bapanya kini sedang sakit tenat.

Sungguhpun mengakui yang dia kini sudah menerima ‘pasport’ di Australia, namun Sajat berkata dia tidak boleh kembali ke Malaysia untuk melawat orang tuanya.

Apa yang mampu dilakukan adalah mengirimkan wang dan berhubung serta bertanya khabar menerusi panggilan video.

A post shared by Nur Sajat (@nursajatkamaruzzaman)


Selain itu, Sajat juga mengakui tidak sabar untuk kembali terbang bagi menguruskan bisnesnya yang sedang mekar di bumi kangaru itu.

Namun, keterujaan Sajat menarik perhatian netizen apabila ada yang mendakwa, dokumen yang diterima Sajat hanyalah sekadar pas pelarian, bukan pasport.

“Boleh tengok di Google pasport awak tu ada palang-palang di tepi passport, itu hanyalah pas documents perjalanan untuk Status Refugee. Kalau passport citizens lain Jat, jangan lah nak perbodoh kan orang,” tulis seorang netizen.



Begitupun, ada seorang netizen mengesahkan yang Sajat memang seorang pelarian dan sama seperti Malaysia, pelarian di Australia juga dilayan dengan layanan yang sama.

“Memang dia refugee pun. Sama juga macam orang orang luar yang dibantu Malaysia. Siap ada IC merah. Takda isu apa pun pasal kerakyatan ni,” katanya.

Terdahulu, Sajat kini menetap di Australia sejak tahun lalu setelah didakwa mengambil keputusan untuk melarikan diri dari Malaysia setelah menjadi buruan pihak berkuasa.