Isteri kepada penyanyi Tomok, Rahayu Abas berharap tidak ada pihak yang mempersoalkan keputusannya untuk menjadi suri rumah.

Rahayu atau lebih mesra dengan panggilan Ayu meluahkan isi hatinya menerusi kemas kini terbaru di akaun Instagramnya semalam.

Kata Ayu, walaupun memiliki ijazah namun dia tetap tidak mengabaikan kepentingan ilmu.

“Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Major : Rangkaian Komputer) -UTM Skudai, MRSM Pengkalan Chepa.

“Jangan tanya dibu why i became housewife with those cert i had...

“Pengalaman bekerja memang banyak dari profesional sampai lah orang bawahan tetapi saya gembira gembira.

“Sekarang apabila menjadi seorang suri rumah saya dapat menjaga suami, anak-anak dan juga ibu bapa saya.

”Walaupun hanya menjadi suri rumah tangga sepenuh masa. Ingat! EDUCATION tu penting it is sort of our INSURANCE of life..

“Tidak kira kat mana kita berada ilmu tu berguna. Kita tak tahu masa depan tapi kita mampu merancang.

“Saya tidak ‘membuang’ apa yang saya telah belajar sebelum ini tetapi saya akan pastikan untuk mengajar anak-anak saya, tolong suami dan keluarga.

“Tanpa ILMU saya tak rasa saya akan berjaya menguruskan kehidupan saya dengan baik. Ini adalah apa yang saya belajar menerusi pengalaman.

“Nasihat dibu untuk semua kat luar sana... Belajarlah dan timbalah ILMU setinggi mana yang kamu mampu tanpa memikirkan apakah yang akan kamu jadi pada masa depan.

“Tidak kira apa jantina atau status kamu tapi juga tidak bermakna kamu tidak mempunyai matlamat dan impian dalam kehidupan,” coretnya.

1. Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Major : Rangkaian Komputer) -UTM Skudai- 2. MRSM Pengkalan Chepa . . Jangan tanya dibu why i became housewife with those cert i had... . . Pengalaman bekerja mmg banyak from professional job sampai la orang bawahan....but i’m happy through all the experience....and now being housewife serving husband & kids & now take care of my parents... . . Walaupun hanya being surirumah tangga sepenuh masa remember EDUCATION tu penting it is sort of our INSURANCE of life...no matter kat mana kita berada ilmu tu berguna...kita tak tahu masa depan tapi kita mampu merancang...i’m not throw all of what i’ve been learning before but i’m make use of it to teach my kids , to help my husband , to arrange and advise financially for my family...without ILMU i don’t think so i can manage my life smoothly...this is what i’ve learn and experience... . . perkara yang lebih penting adalah apabila kita belajar menambah ilmu di dada actually kita menggerakkan otak kita supaya berfikir kerana kita perlu melatih otak supaya cepat berfikir dan bertindak dan tidak lemah dan hanya berfikir perkara2 remeh dan negatif...ini untuk mengelakkan daripada kita kemurungan, cepat nyanyuk atau menjadi seorg pelupa... . . Nasihat dibu untuk semua kat luar sana...belajarlah dan timbalah ILMU setinggi mana yang kamu mampu tanpa memikirkan apakah yang akan kamu jadi pada masa depan...tidak kira apa jantina atau status kamu...tapi juga tidak bermakna kamu tidak mempunyai matlamat dan impian dalam kehidupan... . . “Whatever you’ll be will be..the future not our to see...what will be..will be...”

A post shared by @ ayu_abas on


Untuk rekod, Tomok dan Rahayu mendirikan rumah tangga pada 1 Julai 2011.

Hasil perkahwinan itu, pasangan ini dikurniakan dua cahaya mata, Arrianshah Akid, 8 dan Andrashah Iman, 5.