Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Nai'im Mokhtar menegur segelintir artis dan pempengaruh (influencer) yang kerap memuat naik kandungan-kandungan tidak senonoh sehingga menuai cemuhan dalam kalangan netizen.

Mohd Nai’im berkata, artis dan influencer yang menggunakan media sosial perlu bertanggungjawab terhadap pengikut-pengikut yang mengikuti kandungan di platform mereka.

BACA: “Lainlah Minum Arak” - Baby Shima Kecewa Video Minum Dari ‘Botol Susu’ Masih Jadi Isu

“Tidak kira sama ada kita menteri ke, engineer ke, perdana menteri atau selebriti, setiap daripada kita ini adalah pemimpin dan kita perlu bertanggungjawab. Rasulullah SAW pernah bersabda, ‘Setiap seorang daripada kamu ini adalah pemimpin dan kamu sebagai pemimpin bertanggungjawab terhadap rakyat atau orang yang berada di bawah kita.’

“Jadi, dalam konteks ini, jelas mereka ada followers dan pengikut mereka. Kalau kita tengok hadis nabi tadi, secara jelas menyebut, kita akan bertanggungjawab… dengan siapa kita bertanggungjawab? Kita bertanggungjawab depan Allah,” kata beliau kepada Gempak.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis lawatan Rumah Perlindungan Al-Fattah, Semenyih semalam.

Melanjutkan bicara, Nai’im menambah, setiap baik buruk yang dipertontonkan di media sosial akan memberi impak kepada orang yang melihatnya.

BACA: “Hidup Perlukan Lawak Dik, Bukannya Ada Adegan Ramas Meramas” - Tarian Gelek Punggung Dengan Ifa Raziah, Aliff Syukri Mohon Maaf

“Kalau dibuat perkara baik oleh pengikut, kita dapat pahala. Tapi kalau dia buat sesuatu yang buruk, berdasarkan apa yang kita ajar dan buat, kita akan bertanggungjawab terhadap perbuatan yang mereka lakukan tadi.

“Saya nasihatkan diri sendiri dan rakan-rakan yang ramai followers. Bila kita ada pengikut, kita nak didik mereka ini ke jalan yang baik dan benar. Kalau katakan kita masuk syurga, mereka akan masuk syurga sama-sama.

“Kita tak nak sebab perbuatan kita yang tak baik, pengikut kita pun ikut… kita akan bawa mereka sekali ke lubang neraka. Kita nak elak benda tu. Saya nasihatkan diri saya terutamanya, dan rakan-rakan di luar sana, kita manfaatkan media sosial dengan mendidik masyarakat.

“Janganlah bangga kita buat sesuatu yang buruk, kita dapat like banyak. Sebab setiap perkara tu dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT. Jadi kita ajak followers kita ke arah kebaikan. Semoga mereka lakukan kebaikan kita juga dapat pahala,” tutupnya.