Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berpendapat sebarang pilihan raya tidak perlu diadakan buat masa ini bagi mencegah penularan COVID-19.

Memetik laporan Bernama, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata KKM daripada awal lagi amat bimbang sekiranya pilihan raya diadakan sama ada ia melibatkan pilihan raya kecil, negeri mahupun umum.

Menurutnya, kebimbangan itu terbukti apabila peningkatan kes positif yang dilaporkan di Sabah susulan pelaksanaan Pilihan Raya Negeri (PRN) di negeri tersebut.

“Selepas PRN Sabah kita boleh lihat peningkatan kes dan ia menyukarkan usaha kita membendung penularan COVID-19.

“Kalau boleh, amat penting kita mencegah satu lagi pilihan raya,” katanya pada sidang media perkembangan COVID-19 di KKM hari ini.

Dr Noor Hisham berkata demikian bagi mengulas pengisytiharan Proklamasi Darurat di Parlimen Batu Sapi oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini, sekali gus membatalkan pilihan raya kecil kerusi itu.

Suruhanjaya Pilihan Raya sebelum ini menetapkan hari pengundian Pilihan Raya Kecil bagi kerusi Parlimen Batu Sapi pada 5 Disember.


Sumber: Bernama