Berat mata memandang, berat lagi bahu yang menggalas tanggungjawab untuk mengelolakan anak-anak istimewa yang telah dijanjikan syurga oleh Allah.

Begitulah hal sebegini yang sering dilalui oleh pelakon Zarina Zainuddin yang sering berkongsi cara dia menguruskan dua anak sulungnya, Muhammad Razil Azrai atau Azil yang menghidap autism.

Terbaharu, menerusi laman Instagram, Zarina berkongsi bagaimana dia menenteramkan keadaan Azil yang sedang dalam tantrum.

Menerusi perkongsiannya juga, Zarina turut berharap ia dapat membuka mata ibu bapa yang juga memiliki anak autism agar lebih bersabar dan menjalani kehidupan seharian.

A post shared by Zarina Zainuddin (@zarinazainuddin_)


“Salam Zohor. Bila dengar azan... Azil terus berlari masuk ke bilik saya dan stop tantrum sekejap.

“Kalau dia tengah mengamuk, saya pun tak boleh masuk dalam bilik dia. Dia seperti nak lepaskan amarah dia tanpa ada orang tengok dia.

“Saya harap dan doakan juga buat ibu bapa yang ada anak autism ni agar lebih banyak bersabar kerana hanya ibu bapa yang mereka ada di dunia ini untuk mereka lepaskan nasib mereka, bicara hati mereka yang tanpa suara.

“Lihat mata anak kita jika kita marah sekalipun. Istighfar banyak-banyak. Ini ujian buat kamu wahai ibu bapa. Allah nak bagi Syurga dan ia bukan percuma,” tulis Zarina dalam nada yang sayu.

Melihat pada komen-komen pengikutnya, ramai yang meninggalkan respons positif dan memuji kesabaran Zarina dalam membesarkan anaknya.

“Masha-Allah kuatnya kak. Semoga Allah kurniakan syurga buat kakak dan ibu bapa yang menjaga anak autism. Amin,” tulis pelakon Lufya.

“Tantrum anak normal dan anak autism, lain cara handle. Saya doakan Kak Zarina kuat tabah menghadapi hari-hari. Insya-Allah syurga buatmu dan anak-anak,” tulis seorang pengikut pula.

Azil yang kini berusia 26 tahun memiliki seorang lagi kembar lelaki bernama Azal yang juga merupakan seorang penghidap autisme.



***Gempak Most Wanted is back! Korang boleh mula mengundi artis kesayangan korang di sini

Selain itu, teruskan mengundi untuk Top5 Anugerah MeleTOP ERA 2021 di sini #YangFreshYangLegend

Saksikan AME 2021 pada 30 Januari ini secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di saluran Astro Ria, jam 9.00 malam.​