Selepas kisah hidup penyanyi era 1990-an, To'ki, 53, menjadi perhatian Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) tampil menghulurkan bantuan.

Perkara tersebut dikongsi Ketua Pegawai Eksekutif, PPZ-MAIWP, Ahmad Shukri Yusoff menerusi sebuah hantaran di laman sosial Facebook (FB)nya.

Ahmad Shukri berkata dia dan pasukannya menziarahi To,ki pada tengahari Rabu lalu, disamping menawarkan sedikit bantuan kepada penyanyi tersebut dan isteri.

“Alhamdulillah baru sahaja selesai menziarahi penyanyi dan pengkarya muzik, To’ki di pondoknya tengahari tadi.

“Saya bersama sahabat dari @501awani , Raja Hisyam dan sahabat baik To’ki, saudara Baim bertanya khabar di samping menawarkan sedikit bantuan kepada To’ki dan isteri,” tulisnya.

Tambah Ahmad Shukri lagi PPZ-MAIWP juga akan cuba membantu menyediakan rumah dan bantuan-bantuan lain kepada To’ki dan isteri, Sharifah Fairuz Syed Yusof, 48.

“Kami di PPZ-MAIWP melalui Khaira PPZ (CSR) akan cuba membantu menyediakan rumah yang selesa untuk To’ki dan isteri beristirehat selain bantuan-bantuan yang lain.

“Semoga dengan bantuan ini, To’ki dapat terus berkarya dan menghiburkan semua peminatnya,” katanya.

Bagaimanapun kata Ahmad Shukri, penyanyi Lagu Seni Berzaman itu berat hati untuk berpindah kerana pondok itu menjadi tempat mencari ilham dan inspirasi dalam berkarya.

"Pasukan saya akan mencari rumah berdekatan agar To'ki boleh kembali ke pondok pada bila-bila masa untuk berkarya," katanya yang memberi tempoh seminggu bagi mendapatkan rumah baharu untuk To'ki.

Ahmad Shukri berkata, pihaknya akan menyediakan kelengkapan seperti peti sejuk, meja makan dan mesin basuh untuk pasangan itu.

Bagi memudahkan To'ki untuk berulang-alik ke pondoknya, pihaknya membantu membiayai kos baik pulih kereta To'ki.

"Kereta To'ki tersadai di bengkel kerana tidak ada wang untuk membayar kos pembaikan. Kami berjanji untuk membiayai kos itu bagi memudahkan beliau bergerak," katanya.

Ahmad Shukri berkata, pihaknya juga menghadiahkan komputer riba kepada isteri To'ki yang aktif dalam bidang penulisan kreatif.

"Melihat keadaan isteri To'ki yang ditimpa kemalangan, kami akan hadiahkan tongkat dan kerusi roda buatnya," katanya seperti yang dilaporkan Berita Harian.

Artikel Berkaitan: