,
Laman Utama

Kanak-Kanak Menangis Kerana Namanya Terlalu Panjang, Netizen Cadang…

Izwan Isa
24/03/2022
23:50 MYT
Umum pasti menyedari bahawa ramai antara ibu dan bapa pada zaman sekarang kerap memberikan nama-nama yang cantik untuk anak-anak.
Selain bersifat unik, nama-nama anak juga selalunya mempunyai maksud baik dan sedap untuk dipanggil.
Begitupun, ada juga ibu bapa yang memberikan nama yang agak panjang untuk anak-anak mereka.
@syahira_ismail Dia stress nama dia panjang ?. #fyp #ariannaamanda #anaksedara ♬ original sound - Syahira Ismail
Seperti video yang viral di media sosial baru-baru ini, gelagat seorang kanak-kanak yang ‘rengsa’ dengan namanya terlalu panjang menarik perhatian netizen.
Menerusi video yang dikongsikan itu, kelihatan seorang kanak-kanak yang difahamkan bernama Arianna Amanda menangis kerana namanya terlalu panjang.
“Apa yang nak ditukar pendeknya,” tanya individu yang merakam video berkenaan. “Nama!” tegas Amanda. “Kenapa nama akak? “Panjang sampai 10!” tuturnya sambil menangis.
Gelagat Amanda itu menyorot perhatian netizen sehingga ada antara netizen yang turut berkongsi pengalaman sendiri.
“Serious doh. Walaupun nama aku 3 tambah nama ayah 2, seksa weh time nak jawab SPM. Bazir banyak masa nak isi nama, nombor calon semua tu,” kongsi seorang netizen.
“Aku sampai sekarang ingat cikgu Mandarin aku kata nama panjang2 boleh jadi kaya ke... I was like…” respons seorang lagi netizen.
Dalam pada itu, ada juga yang mencadangkan supaya ibu bapa mengambil pendekatan menamakan anak dengan nama zaman dulu-dulu yang lebih mudah.
Bring back veteran names instead. Harun, Shamsiah, Azizah, Othman etc
Make it simple, not too grand like a scientific species. https://t.co/MRKRyxCWBh— MᴜAᴅZⓘ (@inahazmada) March 24, 2022 “Saya merayu untuk tamatkan nama panjang bagi kanak-kanak. Lihatlah tangisan terhadap nama yang diberi oleh ayah dan ibunya. Nama panjang tidak cool dan ada yang tidak mempunyai maksud.
“Kembalikan nama-nama lama seperti Harun, Shamsiah, Azizah, Othman dan sebagainya. Jadikan nama yang mudah, tidak terlalu grand seperti spesies saintific,” katanya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Buat Isteri Menangis, Fizi Ali Titip Ucapan Istimewa Sempena Anniversary Perkahwinan Yang Pertama - “Ingat Lagi Dulu Awak Janji Akan…”

gempak
23/10/2024
00:50 MYT
Penyampai radio, Fizi Ali mencuri tumpuan apabila membuat ucapan manis kepada isteri tercinta, Siti Zulaikha.
Hiburan

Nama Dipetik Sertai GV11, Mila Jirin; "Jangan Risau, Saya ..."

gempak
21/10/2024
06:55 MYT
Penyanyi, Mila Jirin menjawab spekulasi yang menyatakan dirinya tersenarai dalam peserta Gegar Vaganza pada tahun ini.
Hiburan

Norman Hakim Kongsi Momen Terakhir Ibu Bersama Arwah Bapa - “Selama 48 Tahun Hidup, Tak Pernah Nampak Mak Keluar Air Mata”

gempak
07/10/2024
00:55 MYT
Pelakon, Norman Hakim mengimbas kembali momen terakhir sebelum bapanya, Zaidon Abdul Rahim meninggal dunia.
Hiburan

Nama ‘Harley Quinn’ Dalam Muzik Video Bella Astillah, Sarah Yasmine: “Yes, I Was Harley In His Phone”

gempak
05/10/2024
09:55 MYT
Bekas kekasih gelap penyanyi Aliff Aziz iaitu Sarah Yasmine mendedahkan nama panggilan dalam telefon yang pernah digunakan seorang individu untuknya adalah ‘Harley Quinn’, seperti yang dipaparkan dalam video muzik Bella Astillah, Tapi Bukan Denganmu.
Hiburan

Noraniza Idris Menangis Di Pentas Konsert Qalam

gempak
29/09/2024
09:55 MYT
Penyanyi legenda yang terkenal dengan julukan Ratu Irama Malaysia dan Etnik Kreatif, Noraniza Idris atau lebih popular dengan sapaan Kak Ani gagal menahan sebak dan mengalirkan air mata ketika pertengahan konsert Qalam Noraniza Idris di Panggung Bangsawan, Melaka pada Sabtu.
BorakSeeni