Hutan, paya, sungai, laut, bukit dan gunung, semua kawasan yang bukan menjadi tempat tinggal manusia, dihuni makhluk dari alam ghaib.

Ada yang bilang makhluk halus, syaitan, jin, bunian, langsuir atau hantu raya boleh melihat kita. Namun, manusia tidak boleh berbuat demikian.

Tapi, ada juga sebilangan kecil kejadian kita dapat melihat makhluk dari alam ghaib, sepertimana yang terjadi kepada pelakon Bella Astillah baru-baru ini.

Cerita Bella, dia biarpun tidak jelas sosok yang dilihatnya, namun kisah yang terjadi ketika menjalani penggambaran Malaysian Ghost Stories di Perak benar-benar menyeramkannya.

Kata Bella, kejadian itu berlaku sekitar pukul 7 malam apabila dia dipanggil oleh jurusolek yang mula nampak lembaga tersebut.

"Seorang jurusolek memanggil saya, katanya dia ternampak sesuatu di belakang chalet tempat penggambaran itu.

"Ketika itu jam pukul 7 malam dan dia menyuruh saya sendiri pergi melihatnya.

"Mula-mula tak nampak apa-apa, kemudian saya merakamkan suasana di lokasi berkenaan dan apabila saya zoom in memang ada!

"Satu kelibat berwarna putih berdiri di tepi sungai yang dikelilingi pokok-pokok kelapa sawit. Memang menyeramkan!" kata Bella.

Sebenarnya bukan hanya Bella, ada juga beberapa kru produksi yang ternampak akan kelibat terbabit sepanjang penggambaran dijalankan.

"Mujur saya tidak panik atau lemah semangat lepas nampak kelibat itu.

"Tak ada demam atau melalui perasaan aneh-aneh. Lagipun saya ditemani tenaga kerja lain sepanjang penggambaran... Tak adalah takut sampai nak cancel shooting.

"Tapi saya sempat hubungi mama dan maklumkan situasi itu. Dia minta saya membaca ayat suci al-Quran dan tak payah fikir fasal apa yang saya nampak tu," kongsi Bella lagi.

Menerusi siri Malaysian Ghost Stories, Bella digandingkan bersama Zahiril Adzim untuk episod berkenaan mitos hantu Balan Balan yang popular dengan penduduk di Sabah.

"Saya selalu dengar fasal Balan Balan tapi tak pernah melihatnya.. Tapi nenek dan bapa saudara saya pernah bercerita dan mereka pernah nampak.

"Kata orang jangan sebut atau fikir pasal Balan Balan nanti hantu tu boleh mendengarnya... nanti dia datang," cerita Bella lagi.

Untuk menonton sendiri kisah Balan Balan, saksikan Malaysian Ghost Stories yang bersiaran setiap Isnin hingga Khamis di Astro Ria dan Ria HD.

Ada banyak lagi kisah-kisah hantu dan seram yang diangkat antaranya pontianak, langsuir, pelesit, toyol, kum kum, pocong, hantu raya dan banyak lagi.