Bilangan jutawan muda di Malaysia semakin meningkat, dengan peningkatan 75 peratus jutawan berumur 30 tahun ke bawah dicatatkan pada 2022, lapor New Straits Time.

Angka daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menunjukkan bahawa 35 individu berusia bawah 30 tahun telah mengisytiharkan pendapatan mereka melebihi RM1 juta.

Isytihar pendapatan

Ini menandakan peningkatan mendadak daripada hanya 20 orang sahaja pada tahun sebelumnya.

LHDN berkata, mereka merekodkan bilangan jutawan muda yang stabil, dengan sekurang-kurangnya 20 orang muda mengisytiharkan pendapatan sekurang-kurangnya RM1 juta setiap tahun sejak 2018.

"Bagaimanapun, kami masih belum menjadualkan angka untuk 2023 memandangkan proses e-filing bagi tahun itu masih berjalan," katanya.

LHDN menambah, lebih 94 peratus pembayar cukai di bawah umur 30 tahun yang berpendapatan lebih RM1 juta tidak mencatatkan sebarang baki cukai tertunggak pada tahun antara 2018 dan 2021.

“Bagaimanapun, penilaian tahap pematuhan pembayar cukai perlu mengambil kira termasuk penyerahan borang pengisytiharan cukai pendapatan setiap tahun, pematuhan arahan pembayaran ansuran dan baki cukai, serta memastikan pengisytiharan cukai dibuat dengan betul dan tepat, antara yang lain," kata mereka.

LHDN berkata, setiap individu, termasuk pempengaruh media sosial yang jumlah pendapatan bercukai melebihi nilai ambang, mesti mendaftar untuk fail cukai pendapatan.

Potongan cukai bulanan

Individu yang memperoleh pendapatan penggajian tahunan melebihi RM34,000 dan mempunyai Potongan Cukai Bulanan (PCB) layak dikenakan cukai.

“Cukai pendapatan akan dikenakan bagi setiap tahun taksiran ke atas pendapatan mana-mana orang yang terakru di atau diperolehi dari Malaysia, atau diterima di Malaysia dari luar negara.

“Skop percukaian bagi seseorang individu juga bergantung kepada status pemastautin mereka.

"Oleh itu semua individu yang layak, termasuk pengaruh media sosial dan peniaga dalam talian adalah tertakluk kepada cukai jika mereka memenuhi kriteria," katanya.

Selain itu, keuntungan atau keuntungan daripada menjalankan perniagaan, perdagangan, pekerjaan atau profesion adalah tertakluk kepada cukai, termasuk daripada ekonomi bayangan.

Sumber foto: Majalah Libur
Sumber: NST

ARTIKEL BERKAITAN: Haliza Maysuri Belanja RM3.5 Juta Sambut Menantu Sulung, Gaun Pengantin Saja Dah Cecah RM300,000!

ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan Jutawan Beri Harta, RM20 Juta Kepada Orang Awam Untuk Jadi Sami