,
Berita

Kenal Hampir 10 Tahun, Lelaki Malaysia Diculik & Dijual Rakan Sendiri Ke Sindiket Di Myammar

Ainun
21/07/2024
09:25 MYT
Seorang lelaki Malaysia berjaya diselamatkan selepas ditipu, diculik, dan ditahan untuk wang tebusan selama dua bulan di Myanmar.
Menurut laporan New Straits Times, mangsa mahu dirinya dikenali sebagai Law, 37, berkata dirinya ditipu oleh rakan yang dikenalinya hampir 10 tahun.

"Dia menawarkan saya perjalanan berbayar ke Bangkok, Thailand, pada Mei untuk menghadiri upacara keagamaan dan untuk bercuti.

"Di Thailand, dia membawa saya ke sebuah kereta dan memberi saya sebotol air untuk diminum. Kemudianya, saya terus pengsan," katanya kepada media ketika dia sudah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) baru-baru ini.
Jelasnya lagi, apabila dia sedar, dia sudah berada di atas bot menuju ke lokasi yang tidak diketahui sehinggalah mengetahui bahawa dirinya dibawa ke bandar sempadan Thai Mae Sot dan terus ke Myanmar.

Tebusan

Ketika berada di sana, Law telah dijadikan tebusan, selain ditoreh serta dipukul semasa dalam tahanan. Sindiket itu telah meminta wang tebusan sebanyak RM50,000 daripada keluarganya.
“Mereka memukul saya dengan kayu dan batang besi. Mereka juga mengelar pergelangan tangan dan leher kiri saya.

"Ada seorang lagi warga Malaysia dan empat warganegara China menjadi tebusan bersama saya. Jika kami mahu balik, penculik itu berkata keluarga kami mesti membayar wang tebusan," kongsinya.

Rundingan berjaya

Setiausaha Agung Pertubuhan Kemanusiaan Antarabangsa Malaysia (MHO) Datuk Hishamuddin Hashim berkata mangsa bernasib baik kerana melarikan diri dan bertemu dengan seorang askar Myanmar yang fasih berbahasa Melayu untuk membantu dirinya.
Kata Hishamuddin, pertubuhannya telah berhubung dengan askar itu untuk memastikan mangsa selamat, sementara mereka berunding dengan pihak berkuasa Myanmar untuk membawanya pulang. Mereka juga telah memaklumkan kepada keluarga Law supaya tidak membayar wang tebusan.
Selepas rundingan berjaya dibuat, mereka berjaya membawa Law pulang ke Malaysia dengan selamat.
Pada sidang media di KLIA, Hishamuddin mengingatkan kepada rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan tawaran perjalanan dan pekerjaan percuma, terutama di Thailand, Kemboja dan Myanmar.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, sebilangan rakyat Malaysia telah menjadi mangsa penyeludup manusia yang beroperasi di Myanmar.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Lelaki Selamba Kencing Depan Kedai Mixue

gempak
06/09/2024
07:25 MYT
Perbuatan seorang lelaki di Kupang, wilayah Nusa Tenggara Timur yang selamba membuang air kecil di hadapan sebuah kedai mengundang kecaman orang ramai.
Viral

Apa Hukum Lelaki Pakai Bearing Pada Kemaluan? Ini Penjelasan Ustaz Azhar Idrus!

gempak
05/09/2024
11:20 MYT
Pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tampil menjelaskan mengenai hukum lelaki memasang implan atau ‘bearing’ yang diperbuat daripada besi pada bahagian kemaluan.
Hiburan

Dua Lelaki Tawar Diri Selamatkan Pereka Fesyen Diganggu Ah Long

gempak
04/09/2024
08:55 MYT
Baru-baru ini kecoh dengan isu pereka fesyen didakwa menjadi mangsa peras ugut sekumpulan Ah Long kerana dipercayai berhutang sebanyak RM25,000,.
Viral

Lelaki Nyaris Dipijak Kuda Ketika Perbarisan Di Putrajaya, Bunyi Muzik Bingit Mungkin Punca

gempak
01/09/2024
02:55 MYT
Seorang lelaki berdepan detik cemas apabila nyaris dipijak oleh seekor kuda yang secara tiba-tiba bertindak agresif Ketika acara perbarisan Sambutan Hari Kebangsaan 2024 di Dataran Putrajaya pada Sabtu.
Berita

Lelaki Maut Dilanggar Kenderaan Undur Sendiri

gempak
28/08/2024
00:55 MYT
Seorang lelaki maut selepas dipercayai dilanggar kenderaan pacuan empat roda Toyota Hilux miliknya yang mengundur secara tiba-tiba dalam kejadian di Kampung Pasir Putih, Jalan Padang Pulut, Jeneri, Kedah, pada Selasa.