Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) menasihatkan seorang lelaki berbadan sasa yang tidak berbaju ketika menjual durian supaya tidak lagi mempamerkan bentuk badannya di khalayak awam.

Ketua Penolong Pesuruhjaya Kanan (Bahagian Dakwah) JHEAT, Zahari Sulong berkata, ia bertujuan menjaga diri sendiri daripada fitnah sekali gus mendapatkan keberkatan dalam urusan perniagaan.

BACA: [VIDEO] Atiq Azman Belanja Six Pack, Netizen ‘Tergamam’; “Rajin-Rajin La Up Video Macam Ni”

"JHEAT berpandangan apa yang ditularkan itu (video) tidak sepatutnya berlaku bukan sahaja di negeri Terengganu bahkan di seluruh tempat kerana ia mengundang kepada fitnah.

"Netizen-netizen dan orang ramai akan bercakap mengenai perkara tersebut yang tidak elok walaupun beliau tutup aurat, tetapi bila berdepan (berada) di tempat orang awam tak sepatutnya lah dia menunjukkan badan seperti itu.

"Betul lah kalau dia kata dah tutup aurat dengan memakai seluar, tetapi sepatutnya semua kita kena jaga. Kena tutup aurat 'comel', 'molek' sebab kita mahu jaga imej dan maruah diri sendiri. Daripada situ, Insya-ALLAH, akan ada limpahan rezeki kepada setiap orang ang mencari rezeki halal," katanya kepada Sinar Harian baru-baru ini.

Jelas beliau, setakat ini JHEAT mengambil pendekatan memberikan nasihat dan belum mengambil sebarang tindakan tegas berhubung perkara itu.

"Kita ada peraturan berkenaan perbuatan mendedahkan tubuh di tempat awam iaitu di bawah Seksyen 35, Enakmen Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu," katanya.

Berdasarkan enakmen tersebut, mana-mana orang yang mendedahkan mana-mana bahagian tubuhnya yang pada pandangan umum menimbulkan ghairah di mana-mana tempat awam adalah melakukan kesalahan.

Apabila disabitkan, mereka boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

Sebelum ini, tular di media sosial rakaman video dan gambar seorang lelaki berbadan sasa yang dikatakan seorang duda anak tiga tidak berbaju ketika menjual durian di Kampung Baru, Seberang Takir di Jambatan Angkat di sini.

BACA: [VIDEO] Viral Sejak Perarakan Hari Kebangsaan, Abang Bomba Sado Ini Tak Sangka Jadi Perhatian - "Followers Pun Bertambah 13,000"

Video yang dikongsikan di aplikasi TikTok dan Instagram lelaki itu mendapat jumlah tontonan yang tinggi sehingga mencecah ratusan ribu tontonan.

Difahamkan, lelaki berstatus duda anak tiga itu merupakan ahli bina badan dan pernah bergelar Mr. Body Cantik selama tiga tahun berturut-turut sejak 2017.

Sumber: Sinar Harian