“Ketika saya mengetahui saya mengalami masalah kesihatan ini, doktor telah memberitahu bahawa saya hanya ada enam bulan untuk hidup. Ia begitu menjejaskan saya kerana saya telah mengharungi naik turun sepanjang karier saya.”

Demikianlah tutur kata kapten Selangor FC, Brendan Gan, 34, yang kini sudah bangkit melatih minda dan mentaliti untuk mengharungi sebarang cabaran dalam hidup.

Kuat melawan masalah kesihatan yang menimpa dirinya, anak kelahiran Sutherland Australia itu menganggap kanser yang menyerangnya tidak akan memberi kesan terhadap psikologi dan emosinya di atas padang.

Memetik laporan Astro Arena, perancang tengah Harimau Malaya itu percaya mampu kembali mengukuhkan reputasinya musim ini sekaligus melupakan detik hitam pada 2021.

“Keadaan saya bertambah baik dan ketika ini perlu menjalani beberapa penilaian, saya sangat gembira kerana kembali menjalani latihan," kata Brendan.

“Sepanjang proses pemulihan, saya mengalami penurunan berat badan dan saya telah berkerja keras untuk menangani masalah ini serta untuk kembali menemui tahap kecergasan terbaik.

"Saya berharap apa yang telah diusahakan mampu memberikan manfaat kepada saya ketika beraksi bersama Selangor nanti,” jelasnya lagi.

Berjaya menukar sebarang fikiran jahat kepada positif, bapa kepada seorang anak ini tekad bahawa tiada sesiapa yang mampu menjejaskan mindanya dan sentiasa percaya dengan apa yang mampu dilakukan.

"Bagi saya, setiap musim Selangor memiliki barisan pemain yang berkualiti, sekarang kami dalam usaha untuk memastikan setiap pemain ini dapat beraksi bersama sebagai satu unit.

“Bolasepak adalah sukan berpasukan kualiti secara kolektif membantu pasukan menjuarai gelaran, memenangi perlawanan."

Sekitar Julai tahun lalu, pasukan Selangor FC mengesahkan Brendan menghidap kanser testis dan berjaya menjalani pembedahan.

Brendan mula menyertai Selangor pada musim lalu selepas mewakili beberapa pasukan Liga Malaysia (Liga M) sebelum in termasuk Perak dan Kelantan.


***Gempak Most Wanted is back! Korang boleh mula mengundi artis kesayangan korang di sini

Selain itu, teruskan mengundi untuk Top5 Anugerah MeleTOP ERA 2021 di sini #YangFreshYangLegend

Saksikan AME 2021 pada 30 Januari ini secara langsung dari Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di saluran Astro Ria, jam 9.00 malam.​