Pengarah drama Khunsa, Shahrulezad Mohameddin terharu menerima sokongan daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) serta beberapa agensi lain antaranya WAFIQ, USIM dan doktor pakar PPUKM.

Jelas Shahrulezad, sudah sampai masanya masyarakat didedahkan dengan isu khunsa.

"Saya terharu dengan sokongan pihak JAKIM. JAKIM sangat welcome projek ini. Mereka suka tajuk ini sebab melalui tajuk sendiri telah menceritakan semua.

"Sudah sampai masa, media ataupun apa yang saya kaji, ini kali pertama kita sentuh isu khunsa dalam sejarah sinema drama melayu.

"Dan JAKIM rasa right time untuk cover issue ini ke depan. Ini bukan isu transgender.

"Isu Khunsa tiada orang yang sanggup ke depan, sangat misterius & tabu. Jadi quite impress dan gembira bila JAKIM sangat membantu. Pakar psychiatry dan pakar kromosom, menyokong sama dan mereka masih mengkaji," ujarnya.

Pun begitu, tambah Shahrulezad, isu terbabit masih disalahertikan oleh segelintir masyarakat termasuk golongan profesional.

"Tapi masalah masyarakat luar even ada segelintir doktor tapi bukan doktor pakar, mereka anggap ini isu LGBT. This is wrong. Tapi khunsa bukan isu LGBT.

"Ini yang kena fight dengan stigma itu. Bila kita buat cerita khunsa, ada yang kata, kita nak menormalisasikan LGBT. Ini salah. Bukan!

"Tiada kena mengena LGBT lagipun barat yang cipta label LGBT. Kenapa nak tiru? Habis tu golongan khunsa dinafikan hak mereka? Dalam Islam ada golongan itu," ujarnya.

Sinopsis Khunsa

Wan Jusoh yang tidak boleh menerima takdir dengan kelahiran anak bongsunya sebagai khunsa telah memilih untuk membesarkan anaknya itu sebagai seorang lelaki.

Namun, Che Khun membesar dan cemderung kepada sifat kewanitaan menjadikan Wan Jusoh marah.

Kehadiran Zaiton yang kini menjadi ibu tiri kepada mereka sering memperlakukan mereka dengan teruk. Pelbagai cabaran dan rintangan yang berlaku sepanjang Che Khun membesar sehingga dewasa dek kerana kesalahan bapanya yang menentukan jantinanya secara membabi buta.

Khunsa dilakonkan oleh Azhan Rani, Sherry Alhadad, Farah Ahmad, Nadia Aqilah, Aedy Ashraf akan mula bersiaran pada 11 Mac 2024 setiap hari Isnin hingga Khamis pukul 9 malam di Astro Ria.