,
Berita

KKM Nafi Remaja Ceroboh Hospital Lakukan Prosedur Merawat Pesakit - “Dia Tak Punyai Kemahiran & Penyamar Itu Memang…”

Gempak
15/08/2024
04:51 MYT
Kementerian Kesihatan (KKM) menafikan remaja 14 tahun yang menceroboh Hospital Sultan Idris Shah, Serdang, baru-baru ini melakukan prosedur kepada pesakit ketika penyamaran.
Timbalan Menterinya, Datuk Lukanisman Awang Sauni berkata, sebaliknya remaja perempuan yang menyamar sebagai doktor itu didapati bergerak di dalam fasiliti hospital.
"Dia tidak mempunyai kemahiran dan penyamar itu memang bergerak ke sana sini dalam fasiliti," katanya ketika ditemui media selepas taklimat media berkaitan kesihatan mental dan pelaporan media selamat serta bertanggungjawab di sini pada Khamis.
Beliau berkata demikian mengulas mengenai dakwaan remaja terbabit melakukan prosedur kesihatan kepada pesakit.
Remaja berkenaan yang kini berada dalam tahanan reman telah ditahan di lobi hospital jam 9 pagi ketika cuba mendaftar di kaunter dengan menggunakan identiti palsu, minggu lalu.
Sementara itu dalam perkembangan berasingan, Lukanisman berkata, kebocoran siling di luar bangunan kecemasan Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Miri telah diselesaikan.
Ujarnya, hospital berkenaan masih di dalam tempoh liability kecacatan (DLD) dan dibaik pulih oleh kontraktor.
"Hospital ini belum beroperasi sepenuhnya dan ia hanya melibatkan bahagian luar jabatan kecemasan.
"Bahagian dalam di setiap lapan tingkat tidak mempunyai sebarang kerosakan," katanya.
Kejadian kebocoran siling di luar bangunan kecemasan Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Miri Ahad lalu berpunca daripada kegagalan sambungan paip buangan air.
Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak dalam satu kenyataan memberitahu, situasi itu menyebabkan paip tidak mampu menampung jumlah air yang banyak akibat hujan lebat.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Aset Atau Hamba? Doktor KKM Kecewa Dipaksa Bekerja Ketika Anak Sakit - “Saya Dah Penat Dengan Sistem Ini!”

gempak
12/08/2024
15:14 MYT
"Saya dah penat dengan sistem di KKM,” Itu luahan seorang doktor wanita yang berkhidmat di sebuah hospital kerajaan di Kuching yang melahirkan rasa kecewa terhadap sistem kebajikan para petugas kesihatan di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Viral

Jenama Ais Krim Popular Perkenal Perisa Campuran Bersama Ubat Batuk, KKM Arah Hentikan Penjualan Serta Merta

gempak
30/07/2024
09:55 MYT
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengarahkan penjualan produk ais krim yang dicampur dengan ubat batuk tradisional Pei Pa Koa (Cap Ibu dan Anak) yang dikeluarkan sebuah jenama ais krim dihentikan segera.
Berita

Vape Dijual Guna Vending Machine, KKM Ambil Tindakan

gempak
12/07/2024
11:55 MYT
Sebuah pusat beli-belah di ibu negara diarah menghentikan operasi penjualan rokok elektronik atau vape menerusi mesin layan diri (vending machine).
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.
Viral

“Saya Pun Tak Tahu Tu Tong Sampah” - KKM Bakal Siasat Peniaga Rendam Sotong Dalam Bekas Yang Didakwa Dikhaskan Untuk Isi Sampah

gempak
01/06/2024
23:55 MYT
Seorang peniaga menerima kecaman daripada wargamaya gara-gara menggunakan bekas yang didakwa dijual sebagai tong sampah untuk merendam sotong yang bakal diniagakan di gerai makanannya.