Penyanyi Tasha Manshahar mengakui vaksin untuk anak-anak yang baru dilahirkan adalah penting untuk melindungi mereka daripada terkena sebarang penyakit berbahaya.

Menerusi entri di Instagram IG), Tasha berkongsi pengalamannya dan menasihati ibu bapa diluar sana supaya mengambil vaksin untuk anak-anak mereka.

"Alhamdulillah, ada kesempatan bawa Muammar ambil optinal vaccine Pneumococcal dose 1 harini. Pneumococcal ni vaksin tambahan tau.

"Tak sama macam kita injection monthly. Kalau ada rezeki lebih, bolehlah ambil vaksin ni. Ni baru 1. Untuk vaksin jenis ni ada total 4 kali suntikan ikut tempoh tertentu.

"Paling awal boleh diambil oleh baby berusia 2 bulan. Untuk Muammar, kami memang plan untuk ambil full vaksin di @kumpulan_megaklinik_zahran . May Allah ease.

"Bakteria Pneumococcal ni biasanya ada dalam saluran penafasan dan disebarkan melalui batuk atau bersin.

"Macam-macam penyakit membahaya boleh jadi kalau diserang pneumococcal ni. Jadi, ni antara ikhtiar yang kita boleh ambil sebagai perlindungan extra untuk anak-anak.

Alhamdulillah, ada kesempatan bawa Muammar ambil optinal vaccine Pneumococcal dose 1 harini. Pneumococcal ni vaksin tambahan tau. Tak sama macam kita injection monthly. Kalau ada rezeki lebih, bolehlah ambil vaksin ni. Ni baru 1. Untuk vaksin jenis ni ada total 4 kali suntikan ikut tempoh tertentu. Paling awal boleh diambil oleh baby berusia 2 bulan. Untuk Muammar, kami memang plan untuk ambil full vaksin di @kumpulan_megaklinik_zahran . May Allah ease. _ Bakteria Pneumococcal ni biasanya ada dalam saluran penafasan dan disebarkan melalui batuk atau bersin. Macam-macam penyakit membahaya boleh jadi kalau diserang pneumococcal ni. Jadi, ni antara ikhtiar yang kita boleh ambil sebagai perlindungan extra untuk anak-anak. _ Dia ada dua jenis suntikan vaksin Pneumococcal, Synflorix atau Prevenar. Fungsinya sama, harga berbeza sebab Synflorix cover 10 jenis bakteria, Prevenar pulak cover 13 jenis bakteria. Lepas dengar advice doktor, kitorang suami isteri decide untuk ambil Prevenar. 1 dose RM259. Prevenar mahal beberapa puluh ringgit je berbanding Synflorix. Kalau mommies interested, please consult doktor dulu supaya doktor boleh explain further pasal vaksin ni ? _ Mommy bangga la dengan Muammar sebab nangis kejap je harini. Mungkin tak berapa sakit sebab peha Muammar kan tebal ? _ Jangan terkejut mommy buat2 telefon doktor hujung-hujung tu. Kena gigit nyamuk pun kadang mommy akan buat2 telefon doktor "hello doktor anak saya kena gigit nyamuk ni, boleh tak saya nak panggil ambulan?". Mommy kan over. Apa kurangnya dedi di awal video, "bertahan! peganggg tangan dedi!". ? #babyzahran #anakmommy #favouriteboymommy

A post shared by @ tashamanshahar on


"Dia ada dua jenis suntikan vaksin Pneumococcal, Synflorix atau Prevenar. Fungsinya sama, harga berbeza sebab Synflorix cover 10 jenis bakteria, Prevenar pulak cover 13 jenis bakteria.

"Lepas dengar advice doktor, kitorang suami isteri decide untuk ambil Prevenar. 1 dose RM259. Prevenar mahal beberapa puluh ringgit je berbanding Synflorix. Kalau mommies interested, please consult doktor dulu supaya doktor boleh explain further pasal vaksin ni??

"Mommy bangga la dengan Muammar sebab nangis kejap je harini. Mungkin tak berapa sakit sebab peha Muammar kan tebal.

"Jangan terkejut mommy buat-buat telefon doktor hujung-hujung tu. Kena gigit nyamuk pun kadang mommy akan buat-buat telefon doktor "hello doktor anak saya kena gigit nyamuk ni, boleh tak saya nak panggil ambulan?". Mommy kan over. Apa kurangnya dedi di awal video, "bertahan! peganggg tangan dedi," tulisnya.

Menerusi ruangan komen, rata-rata bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Tasha dan mereka mendoakan kesihatannya anaknya.

Untuk rekod Tasha telah mendirikan rumah tangga dengan penyanyi, Raqib Majid pada 8 September 2018 setelah kira-kira dua tahun berkenalan.

Pasangan ini dikurniakan seorang anak bernama Muammar Rafiqi yang dilahirkan pada 21 Jun lalu.