Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mula menjalani kuarantin kendiri bermula Isnin setelah menjadi kontak rapat kepada pesakit COVID-19.

Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan berkata oleh sebab itulah Ismail Sabri tidak dapat hadir ke Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Istiadat Mengangkat Sumpah Simpan Rahsia di Istana Negara pada petang Isnin.

Sementara itu, bagi sambutan Hari Kebangsaan 2021 yang dijadualkan berlangsung di Dataran Pahlawan Negara, Putrajaya pada Selasa, Perdana Menteri akan menyertainya secara maya," ujar kenyataan itu lagi.

Pada majlis yang berlangsung, seramai 31 menteri dan 37 timbalan menteri selesai mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara.

Ahli Parlimen Kimanis, Datuk Mohamad Alami yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Pendidikan II tidak dapat hadir mengangkat sumpah jawatan, selepas disahkan positif COVID-19.

Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah turut berangkat ke istiadat tersebut.

Pada 27 Ogos lalu, Ismail Sabri telah mengumumkan barisan Kabinet beliau selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri seminggu sebelumnya.