Bukan hanya tuannya sahaja, Taylor Swift yang masuk dalam daftar antara penyanyi wanita terkaya di dunia.

Rupa rupanya, seekor kucing milik bintang itu juga disenaraikan sebagai haiwan peliharaan terkaya di dunia.

Itulah yang dilaporkan oleh New York Post berdasarkan informasi yang diambil dari All About Cats.

Kucing Swift dari baka Scottish Fold itu diberi nama Olivia Benson. Benson ditaksirkan memiliki kekayaan mencapai RM436 juta (US$97 juta) sekaligus menjadi haiwan peliharaan ketiga terkaya di dunia.

Pencapaian itu diperoleh menerusi analisis di Instagram dan potensi bayaran yang diperoleh haiwan tersebut dalam satu muat naik foto di media sosial.

Sekeping foto Olivia yang dimuat naik Swift pernah mendapat lebih dari dua juta likes di Instagram. Ia merupakan foto Olivia sedang baring di sofa pada tahun 2020.

Olivia juga sangat terkenal dalam kalangan peminat Swift dan pernah dibawa penyanyi tersebut menjadi ‘model’ dalam klip videonya, Blank Space dan Me! Selain itu Olivia juga pernah terbabit dalam iklan Diet Coke pada 2014.

Meski demikian, Olivia bukanlah satu satunya kucing yang dipelihara Swift. Dia juga memiliki seekor lagi kucing yang diberi nama Benjamin Button. Nama tersebut diambil dari karakter Brad Pitt dalam film The Curious Case of Benjamin Button yang rilis pada 2008.

Selain Olivia, haiwan yang menduduki tempat pertama paling kaya di dunia adalah seekor anjing German Shepherd dengan nama Gunther VI, dimiliki individu di Itali.

Di posisi kedua pula adalah seekor kucing yang sudah masuk dalam kategori selebriti seleb kucing media sosial, Nala. Nala merupakan seekor kucing campuran Siamese dan Tabby. Kekayaannya mencapai RM440 juta (US$ 100 juta).