Pencarian KLP48 - 1st Generation Audition - I shine from the Heart of Asia bakal berlangsung di Malaysia.

Pencarian itu bertujuan untuk menubuhkan kumpulan wanita sekali gus menyambung legasi kumpulan fenomena dari Jepun, AKB48.

Menurut Pegawai Eksekutif 48 Entertainment Sdn Bhd, Jun Hiraguchi selaku penganjur, projek itu semestinya bakal mencetus fenomena dengan mengetengahkan bakat terbaik dari negara ini.

"Kami amat berbangga kerana dapat melebarkan empayar AKB48, JKT48, TPE48, CGM48 misalnya kini di Malaysia. Apa yang kami inginkan daripada KLP48 adalah kualiti sebenar pada gadis-gadis itu.

"Ia bagi menonjolkan bakat semula jadi mereka dengan paling terbaik demi menjadi idola seperti kumpulan wanita yang sudah dicipta sebelum ini," katanya.

Projek itu susulan 48 Entertainment Sdn Bhd. yang menandatangani kontrak bersama Superball Co., Ltd.

Ketua Pegawai Eksekutif Nariaki Terada yang menjaga syarikat AKB48 Overseas Sister Groups.

Sudah 18 tahun penubuhannya, jenama AKB48 masih relevan mencetuskan sensasi di negara serantau termasuk Thailand, China, Vietnam, Filipina dan Indonesia kini dalam misi memburu permata baharu di negara ini.

Kumpulan terbabit akan dinamakan sebagai KLP48 di bawah 48 Entertainment Sdn Bhd.

Penyertaannya dibuka kepada gadis berusia antara 13 hingga 23 tahun bagi menunjukkan bakat dan kualiti dalam nyanyian serta tarian.

Terdahulu, fenomena dan kejayaan AKB48 turut mendapat pengiktirafan Guinness World Records sebagai Kumpulan Pop Dengan Anggota Teramai Di Dunia terlebih dahulu.

Kemudian jenama itu terus unggul dengan penubuhan kumpulan JKT48 dari Jakarta, Indonesia pada 2011.

Disusuli BNK48 (Bangkok, Thailand, 2017), TPE48 atau kini juga dikenali sebagai AKB48 Team TP yang ditubuhkan di Taipei, Taiwan pada 2018, MNL48, (Manila, Filipina), AKB48 Team SH (Shanghai, China) dan SGO48, (Ho Chi Minh, Vietnam), CGM48, Chiang Mai, Thailand yang ditubuhkan pada 2 Jun 2019 lalu.

Penyertaan untuk pencarian di Malaysia dibuka sejak 19 Februari sehingga 31 Mac.