Amanda Manopo saat ini menjadi salah satu pelakon muda Indonesia yang sedang popular.

Pelakon berusia 21 tahun ini menjadi popular kerana membintangi sinetron atau drama yang sedang fenomena di Republik tersebut, Ikatan Cinta.

Menerusi drama ini, Amanda membawa watak seorang wanita bernama Andin yang digambarkan sebagai wanita yang setia, lembut dan penyayang.

Sayangnya, di sebalik populariti yang sedang dikecapi, Amanda berhadapan ancaman dan ugutan bunuh daripada haters. Bukan satu, tetapi dia diugut dengan 986 kali dan menerima banyak komen dari netizen.

Amanda yang digelar Atun oleh hatersnya menerima ugutan berbunyi: "Aku nak bunuh Atun tapi takut masuk penjara."

Kenyataan atau ancaman itu kemudian disokong haters pelakon yang dikaitkan mempunyai hubungan cinta dengan hos Billy Syahputra tersebut.

Oleh kerana bimbang mengenai keselamatan anaknya, sang ibu, Henny Manopo dan pengurus memasang peguam sekaligus tak teragak agak mengambil tindakan tegas kepada haters yang mengancam bunuh Amanda.

"Kami sangat resah dan bimbang dengan ancaman pembunuhan ini. Oleh kerana impaknya besar kepada keluarga, jadi kami perlu ada tindakan. Ini sangat membimbangkan," kata Henny dan peguam mereka, Razman Arif Nasution seperti dilaporkan Gempakid.

Ibu Amanda juga mendakwa anaknya kini berada dalam ketakutan apalagi saat ini dia sedang sibuk dengan penggambaran Ikatan Cinta.

"Amanda sangat resah dengan ancaman ini. Sebolehnya kita tak nak memanjangkan hal ini. Tetapi apabila Amanda pun berasa takut dan terganggu jadi kami perlu bersedia," katanya lagi.

Instagram: @amandamanopo