Kumpulan Exists diketahui mempunyai dua vokalis. Vokalis pertama adalah Mamat atau nama sebenarnya Mohd Ali Kamarudin.

Sebagai vokalis yang tumbuh dan mencetak fenomena bersama Exists, nama Mamat sangat melekat dengan lagu-lagu seperti Untukmu Ibu, Langkah Seiringan dan Rahsia Pohon Cemara.

Mamat yang memperjuangkan Exists bersama rakan-rakannya dari Johor Bahru, Ujang, Ajai, Along dan Musa seawal usia 12 tahun bagaimanapun meninggalkan kumpulan tersebut pada tahun 1994.

Karier seninya terus mekar dan Mamat, 45, berjaya menawan hati peminat dengan singlenya, Salju Di Danau Rindu.

Selepas bergerak secara solo, posisi Mamat kemudian digantikan oleh vokalis dari Kedah, Ezad Lazim pada tahun 1995.

Menerusi album Diammu Gunung Berapi, Ezad perlahan-lahan mendaki populariti bersama Exists sehingga akhirnya diterima baik oleh peminat.

Kedua-dua penyanyi ini juga pernah menyertai Gegar Vaganza. Mamat merupakan alumni GV musim pertama dan dinobat sebagai pemenang tempat ketiga.

Ezad pula menyertai GV musim kedua dan dinobat sebagai pemenang tempat ketiga. Penyanyi ini kini bertanding menerusi program sama, All Stars Gegar Vaganza dengan penyertaan menerusi Hot Seat.

Bertanya kepada Mamat adakah timbul rasa cemburu atau tergugat dengan kehadiran Ezad sebagai vokalis kedua Exists, penyanyi tersebut menggelengkan kepala.

“Tak ada, tak ada rasa apapun. Saya okay saja,” katanya saat ditemui pada sidang media Konsert Exists X Orkestra beberapa minggu lalu.

Persoalan yang sama kemudian dijawab oleh Ezad. Menurut Ezad, tidak pernah timbul sebarang masalah atau perasaan cemburu juga dengki di antara mereka berdua.

“Tidak pernah ada masalah (Exists ada dua vokalis) antara kami kerana masing-masing punya kekuatan.

“Lagipun peminat sekarang akan tanya misalnya jika saya tampil seorang, mereka tanya mana Mamat dan begitu sebaliknya. Sebab ramai yang suka kami tampil berdua,” ujar Ezad.

Malah bagi Exists apa yang menjadi fokus buat mereka adalah meletakkan muzik di tempat pertamas dan membuang semua perkara negatif yang boleh merosakkan hubungan juga karier mereka.