Penyanyi dangdut Mas Idayu mendedahkan sebab mengapa air matanya jatuh berjuraian sebelum suaminya, Muhamad Sufian Isa melafazkan akad pada majlis pernikahannya pagi tadi.

Penghibur itu berkata, dia berasa sebak memandangkan yang dia kini sudah mempunyai teman untuk mengadu dan berbicara mengenai kehidupan selepas lama melalui fasa solo sebagai ibu tunggal.

“Selama 17 tahun saya hidup sendiri dan pernah tak percaya dengan mana-mana lelaki. Kemudian, dua tahun lepas, setiap malam saya berdoa kepada Allah SWT untuk hadirkan teman dalam hidup saya kerana saya mula berasa sunyi.

“Saya nak kawan, saya nak teman hidup. Alhamdulillah Allah kabulkan. Tetapi ketika itu ramai yang cuba nasib sehingga saya tidak tahu mahu memilih yang mana satu. Kemudian datang yang saya suka pula (suami). Dan terus saya katakan pada diri saya, mungkin ini pilihan saya.

“Mungkin sebab itu saya berasa sebak. Sebab sudah lama hidup sendiri dan akhirnya ada tempat boleh mengadu, luahkan tentang apa sahaja. Saya dan ada kawan untuk bercerita,” katanya kepada Gempak.

A post shared by Astro Gempak (@astrogempak)


Bercerita mengenai keperibadian suami yang menyebabkan dia jatuh hati, Mas Idayu berkata, belahan jiwanya itu merupakan seorang yang sangat lucu.

“Walaupun wajahnya kelihatan serius, tapi dia sebenarnya kelakar. Ketika borak berdua, kadang-kadang kami tergelak sebab apa yang dibualkan menjadi lucu. Mungkin juga sebab dia pernah mengendalikan program komedi untuk tempoh masa yang lama. Jadi memang tak sangka,” katanya lagi.

Majlis pernikahan Mas Idayu dan Sufian diadakan di Event Hall, Quill City Mall, Kuala Lumpur dan pasangan itu dinikahkan oleh jurunikah Imam dan Penolong Pendaftar Nikah Masjid Jamek Kg Baru, Ustaz Haji Azizi Abd Hamid sambil berwalikan bapa pengantin perempuan, Mesnun Hassan.

Terdahulu, Mas Idayu dan Muhammad Sufian saling mengenali sejak program Mentor 3 pada 2008 lalu dan baru menjalin hubungan serius pada tahun ini.

Sebelum ini, Mas Idayu sudah 'diikat' Sufian dalam majlis menghantar tanda, di rumah keluarganya di Kota Tinggi, Johor, pada Mei lalu.

Mas Idayu yang mesra dengan panggilan 'mommy' pernah mendirikan rumah tangga dengan pelakon Aman Graseka pada 1997 dan bercerai pada 2006. Hasil perkahwinan itu, mereka dikurniakan seorang anak perempuan, Nur Dayini Asyiqa yang kini berusia 25 tahun.