Pelakon dan pengarah, Janna Nick meluahkan rasa berang berikutan peningkatan kes baharu positif Covid-19 semalam.

Janna menerusi ruangan Insta Story di Instagram (IG) telah berkongsi paparan grafik kes positif Covid-19 pada 8 Julai, yang mencatatkan sebanyak 8,868 kes.

Menurut Janna, masih tiada sebarang perubahan yang berlaku walaupun negara sudah melewati pelbagai Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dalam membendung penularan wabak Covid-19.

“Memang sengaja tunggu rakyat mengamuk ke? Rakyat Malaysia pula yang memang sejenis penyabar. Selagi kita duk #rakyattolongrakyat lagi naik lemaklah yang ka tatas nuh. Buat kerja betul-betul boleh tak?

“PKP lah, PKPD lah, MCO, CMCO, RMCO! Kes Selangor dah naik 4,000 lebih! PKPD apanya? Kereta penuh kat jalan. Tak payah update daily case dah.

“Tak payah nak lockdown bagai ni, hidup je lah dalam Covid ni. Bukan membantu pun korang punya plan. Buang masa tau tak?

“Duit boleh cari! Masa yang terbuang ni mana nak dapat balik,?” tulisnya.

Selain itu Janna turut meluahkan rasa simpati terhadap nasib dan masa depan generasi baharu yang terpaksa berdepan dengan pandemik dan tidak mendapat pendidikan dengan sempurna.

“Anak-anak kecil yang tak dapat pendidikan awal dengan sempurna! Apa akan jadi dengan generasi akan datang?

“Korang ingat semua orang kaya raya dan mak bapak dorang cikgu sekolah ke? Bukan semua orang mampu hantar anak pergi sekolah dekat France macam hampa,” luahnya lagi.

Janna juga mempersoalkan tentang nasib majikan yang perlu membayar gaji pekerja dan semuanya melibatkan kos.

“Business-business owner ni apa cerita? Staff semua nak kena makan, gaji kena bayar…Overhead cost! Hang ingat kami ni buta perut macam hampa, boleh tidur lena kalau tak bayar gaji mereka?,” ujarnya.

Dalam hantaran lain Janna menegaskan, rakyat tidak akan marah jika ada penurunan kes positif walaupun sedikit, namun yang berlaku sekarang sebaliknya.