Aksi mendebarkan Sepak Takraw League (STL) 2020 kembali biarpun tanpa sorakan dan tepukan gemuruh penonton ekoran penularan wabak COVID-19.

Bagaimanapun, STL tetap menjanjikan kemeriahan saingan yang dinantikan peminat yang boleh menyaksikannya di Astro Arena (saluran 802 HD) dan platform digital.

Stadium Titiwangsa, Kuala Lumpur menjadi medan baru pertarungan bermula dengan persaingan STL Divisyen 1 pada 8 September lalu dan STL Premier League pada 18 September.

Sementara itu, STL Champions Cup pula bakal diadakan di Iskandar Malaysia Studios, Johor Bahru selama 10 hari bermula 23 November nanti.

Menteri Belia dan Sukan, DatuK Seri Reezal Marican Naina Merican berkata, STL kini menjadi antara acara sukan yang sentiasa dinanti-nantikan pada setiap musim. Kehangatannya bukan sahaja dirasai oleh peminat sukan tempatan, malah peminat dariu luar negara.

"Kerjasama strategik Astro bersama PSM sejak tujuh tahun lalu berjaya membawa kebangkitan semula sepak takraw di kalangan anak muda tempatan.

"Penyiaran secara langsung STL memberi nafas baru kepada sukan ini ditambah dengan corak permainan yang hebat telah menarik minat peminat dari luar negara menonton sepak takraw dan trending di media sosial.

"Dengan adanya liga kompetitif seperti ini membuka peluang terbaik buat pemain muda tempatan membuktikan kemampuan dan melahirkan lebih ramai jaguh yang mencapai standard pemain kebangsaan," katanya.

Sementara itu, Ketua Bahagian Sukan Astro, Lee Choong Khay pula berkata, semua peminat boleh menyaksikan STL di rumah bersama keluarga di Astro Arena (saluran 802 HD) dan menerusi Astro GO. Stadium Astro dan Arena YouTube.

"Kita ingin membawa STL menjelajah seperti musim lalu dan menjemput pasukan jemputan dari negara serantau untuk STL Champions Cup nanti, namun kita terpaksa akur dengan penularan pandemik yang melanda ketika ini.

"Saya berharap semua pemain menunjukkan disiplin diri yang tinggi dan mengikut SOP di gelanggang mahupun di luar gelanggang.

"STL pada musim lalu berjaya mencatat jumlah tertinggi 6 juta penonton, sementara rekod pendigitalan pula mencatat 6 juta tontonan di laman web Stadium Astro," katanya.

STL 2020 merangkumi saingan STL Premier, STL Divisyen Satu dan STL Champions Cup sebanyak 10 pasukan akan berentap masing-masing dalam saingan STL Premier dan lapan pasukan di STL Divisyen 1, manakala STL Champions Cup menghimpunkan enam pasukan teratas dari Premier dan dua pasukan teratas dari Divisyen 1, Bomba Fighter yang menjadi juara dan Putrajaya Cyborg di tempat kedua.

Saksikan STL 2020 setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad bermula jam 5.00 petang serta PM bersama AM setiap Rabu, jam 10.30 malam di Astro Arena (saluran 802 HD) dan platform digital Arena.

Jangan lepaskan peluang untuk menyaksikannya!