Penyanyi dan usahawan, Mila Jirin berpendapat majikan seharusnya membayar gaji pekerja mengikut masa yang ditetapkan.

Menurut Mila, ini kerana para pekerja juga memiliki komitmen tertentu yang perlu dibayar dan dilaksanakan mengikut tarikh tertentu.

“Kenapa bayar gaji lambat? Simpan duit dalam akaun syarikat dan release tujuh hari bulan kepada team-team, ada dapat additional interest ke? Tak ada kan.

“Jadi tak perlulah bayar gaji lambat, walaupun kita sebagai majikan ada indicator sebelum tujuh hari bulan tapi janganlah kita bayar gaji team kita enam hari bulan, tujuh hari bulan.

“Mereka sama juga macam kita ada pelbagai komitmen, nak bayar kereta, loan rumah, personal, PTPN, mereka perlu bayar mengikut due date mereka.

“Cuba bayangkan disebabkan kita lambat bayar gaji, kita telah menyebabkan mereka menghadapi kesukaran untuk membayar repayment loan mereka contohnya.

“Tapi kalau kita bayar awal gaji mereka setiap bulan, kita dapat membantu untuk memastikan mereka dapat membayar segala loan loan komitmen mereka on time.

“Jadi mereka tak akan kena sebarang penalti pada bank. Kita mudahkan urusan mereka,” jelas Mila menerusi video yang dimuat naik di akaun Instagram miliknya.

Dalam pada itu, Mila juga berkata membayar gaji awal boleh menjadi salah satu motivasi kepada pekerja untuk bekerja dengan lebih produktif.

“Kata nak team berikan produktiviti yang tinggi, tapi kita sendiri tak main peranan untuk memberikan mereka motivasi agar mereka menjadi lebih produktif.

“Kita kena bagi mereka gembira bekerja dengan kita. Dia adalah win win situation, awak gembira saya gembira.

“Sebenarnya bila kita bayar gaji on time itu adalah salah satu petanda aras untuk mereka jadi self motivated.

“Itu yang kita nak, bila mereka motivated, insya-Allah dengan izin Allah pasti mereka akan memberikan hasil kerja yang baik,” ujarnya.

Di bawah merupakan video penuh Mila:

A post shared by B I Z M I L L A (@mila_jirin)