Bagi mereka yang tinggal di bandar, barangkali mandi di kolam renang mungkin sudah menjadi sebahagian aktiviti riadah di hujung minggu.

Begitupun, tidak bagi murid-murid pedalaman di Sekolah Kebangsaan (SK) Long Sukang, Lawas, Sarawak.

Bagaimanapun, usaha yang dilakukan oleh guru Bahasa Inggeris ini, Muhammad Nazmi Rosli, 27, dalam merealisasikan impian anak-anak muridnya merasai pengalaman di kolam renang wajar dipuji.

Biarpun tidak mampu membawa anak muridnya ke kolam renang sebenar, Muhammad Nazmi membuat keputusan untuk 'membina' kolam buatannya sendiri ke bilik darjah sebagai salah satu simulasi bahan pembelajaran.

Menggunakan 200 beg plastik berwarna biru, ternyata, pelbagai reaksi teruja yang ditunjukkan murid-muridnya di Darjah 3 tersebut.

"Topik pada hari itu adalah mengenai pendedahan peraturan kepada para pelajar. Di sebabkan pelajar saya ini mereka kurang terdedah dengan dunia luar, jadi saya pilih nak 'bawa' mereka ke kolam renang kerana mereka tak pernah pergi ke kolam renang.

"Bahkan, ketika saya sibuk menyiapkan simulasi kolam mereka kata nak buat istana pasir. Mereka sangka kolam renang itu di pantai. Bahkan, sebilangan besar mereka juga tidak pernah ke pantai," katanya ketika dihubungi Astro Gempak.

Terdahulu, menerusi satu entri di Twitter, gelagat 16 para pelajarnya yang 'berenang' dan mengenakan tuala mandi di kepala sambil duduk di tepi 'kolam' mencuri tumpuan warga net.

Perkongsian statusnya itu kemudian diulang kicau lebih 6,000 kali dan menerima lebih 10,000 tanda daripada pengguna Twitter.






Katanya, penggunaan beg plastik tersebut sebenarnya, sudah lama dibeli bagi kegunaan sepanjang tahun untuk membuang sampah.

"Beli banyak terus sebab kalau di pedalaman ini susah nak turun naik ke pekan terdekat.

"Bila tiada kain biru untuk buat air, maka terpaksa guna beg plastik ini dahulu. Lepas guna simpan semula sebab masih elok," ceritanya.



Menurut Muhammad Nazmi lagi, pada mulanya, dia mengakui berdepan cabaran tersendiri apabila diberi tanggungjawab untuk mengajar di sekolah pedalaman berikutan faktor kekangan fasiliti.

Hal ini kerana, dia perlu berdepan cabaran mengajar tanpa capaian internet, penggunaan elektrik yang dicatu dan masalah rangkaian telefon yang lemah.

"Mula-mula cemburu juga dengan kawan-kawan yang mengajar di bandar, mereka dapat akses kepada platform pembelajaran yang lebih canggih termasuklah pembelajaran dalam talian.

"Tapi, lama kelamaan, saya rasa saya ditempatkan untuk mengajar di sekolah yang betul kerana ada kelebihan menjadikan bahan terbuang sebagai alat bantu mengajar sekaligus dapat dimanfaatkan oleh murid di sini," ujarnya yang memberitahu perlu ke pekan berdekatan menaiki bot untuk mendapatkan capaian internet.





Menurut Muhammad Nazmi lagi, selain kolam renang, dia juga pernah membawa masuk stesen kereta api dan dobi cucian pakaian ke dalam kelas sebagai simulasi pembelajaran berikutan permintaan anak muridnya yang tidak pernah merasai pengalaman tersebut.



Sebagai info SK Long Sukang hanya mempunyai seramai 111 orang pelajar yang terdiri daripada murid Darjah 1 sehingga 6.

Muhammad Nazmi yang sudah masuk tahun keempat bergelar pendidik pernah menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada 2019 daripada Kementerian Pendidikan Malaysia.


Foto: Twitter Muhammad Nazmi