Pernahkah anda terfikir apa sebenarnya yang bank tahu tentang anda selain mengendali akaun perbankan?

Jika anda hendak tahu, banyak maklumat perbankan anda hanya boleh diketahui dalam laporan kredit peribadi, MyCTOS.

Menariknya, dengan laporan kredit peribadi MyCTOS anda bukan sahaja hanya boleh mengetahui status kebankrapan sahaja malah banyak maklumat terperinci yang lain seperti mengenai hutang anda, maklumat akaun untuk kad kredit dan pinjaman seperti rekod pembayaran, termasuk pembayaran tertunggak, had kredit atau jumlah pinjaman, baki akaun dan pemohonan kredit serta banyak lagi.

Lebih terperinci, berikut merupakan senarai maklumat MyCTOS dengan CCRIS yang boleh anda miliki:

Pentingnya laporan MyCTOS dengan CCRIS ini kerana bank dan pemberi pinjaman akan merujuk maklumat ini dalam proses penilaian kredit sebelum meluluskan sebarang permohonan kredit seperti kad kredit dan pinjaman.

Kepentingan mempunyai laporan kredit yang baik tidak terhad kepada produk kewangan sahaja. Tuan rumah mungkin akan menyemak laporan kredit bakal penyewa untuk memutuskan sama ada akan menyewakan hartanah mereka atau tidak. Rekod pembayaran di dalam laporan kredit menunjukkan tabiat pembayaran komitmen, kemampuan dan kesediaan bakal penyewa untuk membayar sewa tepat pada waktunya.

Bukan itu sahaja, beberapa majikan juga memeriksa laporan kredit sebagai sebahagian daripada proses permohonan pekerjaan.

Selain daripada mengetahui kedudukan kredit anda untuk memahami status kewangan anda, mengakses dan menyemak laporan kredit secara berkala dapat memberikan manfaat lain kepada pengguna seperti:

Di kala pandemic Covid-19 ini melanda, ramai yang terjejas dan buntu, ia telah menunjukkan betapa pentingya rakyat Malaysia untuk mempunyai tahap kesihatan kewangan yang baik.

Ia bukanlah tentang berapa jumlah wang yang anda miliki, tetapi pengetahuan tentang kredit supaya anda dapat merancang dan menguruskan kewangan dengan lebih baik terutama dalam masa yang sukar ini.

Menyemak laporan kredit anda (laporan MyCTOS) adalah langkah pertama untuk mengetahui tahap kesihatan kewangan anda. Kini, lebih daripada 1.3 juta rakyat Malaysia telah mendaftar semakan sendiri CTOS.

Bagi membantu rakyat Malaysia menuju ke arah kesihatan kewangan yang lebih baik, CTOS melalui kempen CTOS Cares, iaitu salah satu inisiatif CSR syarikat memberikan laporan MyCTOS dengan CCRIS secara percuma dari sekarang hingga 31 Ogos kepada rakyat Malaysia yang tidak pernah melakukan semakan sendiri. Jangan tunggu, mulakan sekarang!

Mudah sahaja, untuk memulakan dan mendapatkan laporan percuma anda, daftarlah akaun CTOS ID tanpa sebarang kos dengan 4 langkah ini:
  1. Layari www.ctoscredit.com.my atau muat turun aplikasi mudah alih CTOS dan klik 'Daftar'.
  2. Lengkapkan proses pendaftaran dengan mengisi semua butiran.
  3. Tunggu akaun anda disahkan
  4. Setelah akaun CTOS ID anda disahkan, anda boleh log masuk dan mengakses laporan percuma anda melalui papan pemuka CTOS dan e-mel anda.
Tunggu apa lagi? Daftar sekarang dan dapatkan laporan MyCTOS dengan CCRIS secara percuma sebelum terlambat!